Diane Kooistra 01 oktober 2019
Er waren eens 5 Young adult auteurs die een goed idee hadden, ze zouden een boek schrijven met 5 sprookjes. De sprookjes zijn bij veel lezers wel bekend maar ze zijn een beetje ouderwets. Wie laat zich tegenwoordig nog in een koets vervoeren of door een wolf verleiden of zomaar door een vreemde zoenen…. Dat kan anders….en hoe!

Waar in het ene verhaal een stoere meid strijdt tegen het kwaad terwijl het kwaad soms dichterbij is dan je denkt, maakt het volgende verhaal duidelijk dat de grootste beperking van een persoon vaak in die persoon zelf zit. Dat in het derde verhaal blijkt dat gewoontes die er al jaren zijn soms gebaseerd zijn op een grote leugen en dat je buiten gebaande paden vaak het geluk wel vindt. Het vierde verhaal lijkt een beetje hetzelfde thema te hebben maar dan blijkt dat het kwaad waar iedereen tegen strijdt soms in de mensen zelf zit. Het laatste verhaal is ook weer een waarschuwing die vele ouders geven aan hun kinderen en die vaak niet gehoord wordt maar soms een goede reden kan hebben.
De verschillende verhalen hebben mij ontroerd, kippenvel bezorgd en soms even laten lachen. Enkele verhalen schreeuwen om een vervolg, een boek waarin het nog meer uitgewerkt zal kunnen worden. De lezer blijft soms wel met vragen achter.
Het was weer genieten en de schrijfervaring van de auteurs proef je door de verhalen heen. Dit zijn verhalenvertellers die ervoor hebben gekozen om hun passie, schrijven en verhalen vertellen te delen met ons, de lezer. In elke verhaal ontdekt de oplettende lezer wel een thema of boodschap die hem of haar aanspreekt. Dit boek zal ook lezers van verschillende leeftijden aanspreken. De vormgeving is heel mooi gedaan, de tekeningen bij de hoofdstukken, ontworpen door Mara Li passen er weer goed bij en dit boek heeft weer een mooi plekje in de boekenkast. Na de bundels wonderland en Magisch die DVP Publishing eerder uitbracht is dit weer een mooie en bijzondere verhalenbundel.

Meer recensies van Diane Kooistra