Mason Deaver schreef een open en eerlijke roman waarin hij ruim baan geeft aan jongeren die zichzelf ontdekken. .

Diane Kooistra 22 september 2022
Dit was het eerste non binaire boek voor mij om te lezen en te recenseren. Excuses als er fouten in de recensie zitte. mbt voornaamwoorden. Ik wil er niemand mee beledigen. Ik bedoel het goed.

“Het komt goed. Alles komt goed. Het is zeker weten de juiste stap. Ik ken mijn ouders en zij kennen mij. Mam en pap hebben ook recht om dit over mij te weten.”

Maar dat loopt anders dan Ben verwachtte. Voor hen het weet staat Ben op hun sokken hen zus te bellen in een telefooncel omdat hun ouders hen het huis uit hebben gegooid nadat hen hun vertelt heeft dat hen non-binair is.
Hun zus, Hannah neemt hen liefdevol in huis en samen met haar man Thomas wordt zij een veilige haven voor Ben die helemaal opnieuw moet beginnen in een stad die hen niet kent.
Door hun ervaring thuis durft hen op hun nieuwe school en bij hun nieuwe vrienden niet te vertellen dat hen non-binair is.
Dan ontmoet hen Nathan en tussen de beide jongens ontstaat een hechte vriendschap of is er meer? Valt Nathan op personen? Deze en andere vragen neemt Ben met hen mee…..Komt hen hier nog uit?

“Je trekt een gezicht alsof je hulp nodig hebt een lijk te begraven.”

Ik wens je het allerbeste is een young adult roman over een persoon die eindelijk durft te vertellen wie hen is en dan alles kwijtraakt. Gelukkig kan hen opnieuw beginnen in het veilige vangnet dat hun zus en zwager hem bieden. Zij respecteren hen en hoewel het in begin voor hun en de lezer wennen is met nieuwe voornaamwoorden en nagellak voelt Ben zich snel vertrouwd.
Ook voor de lezer is het gebruik van de andere voornaamwoorden even wennen, er is snel het gevoel dat een zin niet klopt maar ook dit went.
Gelukkig wordt er in dit boek ook wel enige nadruk gelegd op de hulp die jongeren in deze situatie nodig hebben en schakelt Bens zus een psycholoog in die Ben goed kan helpen om met de gebeurtenissen om te gaan. Zij stapt bijvoorbeeld niet over het feit heen dat Ben ook gevoelens heeft voor hun zus die hen tien jaar daarvoor alleen gelaten heeft met hun conservatieve ouders.
Ben heeft in hen omgeving maar een persoon die ook non binair is, de vlogger Mariam die hen alleen via internet kan spreken. Hen steunt hen waar hun kan en dat is fijn voor hen.
Mason Deaver schreef een open en eerlijke roman waarin hij ruim baan geeft aan jongeren die zichzelf ontdekken. Hij heeft van Ben, Nathan en hun vrienden eerlijke karakters gemaakt zonder ze te veranderen in sprookjesfiguren. Er worden schrijnende voorbeelden gebruikt zoals dat Ben niet naar schoolfeesten durft te gaan of in de pauze alleen gaat zitten. Reacties van andere jongens op Ben en de plagerijen maken het voor Ben nog moeilijker om henzelf te zijn.
Naast alle problemen die ze tegenkomen is het ook gewoon een spannend en romantisch boek. De lezer wordt lang in spanning gehouden over de keuzes die de jongens maken en zal na het lezen van de laatste bladzijde hopen dat dit niet het laatste boek is over Ben en Nathan.
Note: Vanaf vrijdag is het eboek van Ik ben thuis met kerst overal te koop

Meer recensies van Diane Kooistra