Diane Kooistra 05 april 2024
Tessa Afshar is de succesvolle auteur van inspirerende Bijbelse en historische romans. Ze groeide op in Iran als moslim, maar kwam in de Verenigde Staten tot geloof. Met haar boeken hoopt ze de lezer niet alleen dichter bij God te brengen, maar ook dichter bij hun ware zelf.

In 2023 las ik het boek Prins van Perzie dat aan dit verhaal vooraf gaat:”Keren en Jared vertellen ieder hun eigen verhaal en het is ook een heel spannend boek waarin mooie verhalen en verschrikkelijke gebeurtenissen worden gedeeld. Het is heel afwisselend en de personages zijn goed omschreven, met hun mooie en minder mooie karaktereigenschappen maar ook met hun twijfels.”

In Koning van het volk wordt eerst verteld hoe het Keren en Jared is vergaan sinds het vorige boek. Dit boek speelt zich af in het achtste jaar van de regering van Koning Kores in Perzié Een aantal jaren later dan het vorige deel. Jemma en haar zus Zarina gaan achter de ontvoerders van hun moeder aan. Een spannende tocht vol gevaren volgt maar de vrouwen staan hun mannetje. Ze ontmoeten Asher die hen helpt maar die een hele andere motivatie dan de dames lijkt te hebben. Wat verder volgt is een mooi verhaal waarin de hoofdpersonen een grote rol in elkaars leven blijven vervullen.

Na de korte introductie van de hoofdpersonen kan de lezer het de tijd en de sfeer van het verhaal al snel een plekje geven. De ontvoering is een spannende start van een mooi boek.
Tijdens de gevechten zijn hun handelingen goed te volgen voor de lezer, wat erg prettig leest. Voor de dialogen is wat meer tijd nodig, vooral om ze in de context van de tijd te plaatsen. In de tijd die zich in het boek afspeelt gingen mannen en vrouwen anders met elkaar om en werden sterke vrouwen niet altijd gewaardeerd. Dat neemt Asher heel mooi mee met het verhaal.
Naast de spanning en de strijd is er gelukkig ook ruimte voor liefde en romantiek. Jemma en Asher spelen de hoofdrol in dit boek dat ook diep ingaat in de vorming van relaties en familiebanden.
Tijdens het schrijven van het boek heeft Afshar gebruik gemaakt van ‘bekende’ personen uit de Bijbel, Bijbelteksten en bekende namen uit de vroege geschiedenis van het huidige Iran. Daarnaast zijn er verschillende personen ontstaan uit de fantasie van de auteur. Deze mix van karakters en de stijl waarin deze roman geschreven is maakt van dit boek weer een parel om te lezen.
Alle feiten uit de geschiedenis zijn bewaard gebleven omdat mensen als Keren, zgn schrijvers, het toen al op tabletten (van klei) hebben toevertrouwd en Afshar maakte er met alle ingrediënten een mooi geheel van. Daaruit blijkt dat schrijven en lezen van groot belang is voor de generaties die na ons komen. Een mooie boodschap van de auteur.
Al met al weer een mooie, spannende en liefdevolle roman voor de liefhebber.

Meer recensies van Diane Kooistra