een mooi boek met veel raakpunten met de familiegeschiedenis van Nicoletta Giampietro zelf.

Diane Kooistra 17 september 2019
Niemand weet dat jij hier bent - Nicoletta Giampietro
@the house of books

Siena, 1942. De twaalfjarige Lorenzo wordt door zijn moeder om veiligheidsredenen naar zijn grootvader en tante in het dan nog rustige Toscane gestuurd. Via school en zijn buurjongen Franco komt hij in aanraking met bewonderaars van Mussolini, de Duce.
Maar zijn naïeve enthousiasme houdt geen stand wanneer hij Daniele ontmoet. Daniele is joods. Wanneer de Duitsers de stad bezetten en de joden worden gedeporteerd kan Lorenzo niet langer toekijken. Helemaal in zijn eentje besluit hij Daniele te verstoppen, maar brengt daarmee ook zichzelf en zijn familie in levensgevaar.

In dit boek leren we Lorenzo kennen die door zijn ouders vanuit Libië naar Italië wordt gestuurd om daar bij zijn opa en tante. Daar groeit hij op in een wereld die Mussolini en het fascisme omarmt. Hij gaat hier helemaal in op totdat hij de Joodse Daniele ontmoet. Daarmee begint zijn overtuiging te wankelen. Helemaal als alle Joden uit de stad Siena worden weggevoerd. Hij redt Daniele en die is daarmee ook totaal van hem afhankelijk en zijn verantwoordelijkheid.
Voorzichtigheid is geboden want hun buren zijn fanatieke volgers van Mussolini en hierdoor kan hij zelfs zijn beste vriend niet in vertrouwen nemen.
Het valt Lorenzo zwaar om er alleen voor te zorgen dat Daniele genoeg te eten krijgt en verzorgd wordt. Gelukkig is hij slim en zet een huiswerkhandel op totdat ook de scholen dichtgaan. Een zware tijd volgt. Tot de bevrijding komt maar zelfs dan is het gevaar van de oorlog niet voorbij.

Na het lezen van het boek lees ik in het hoofdstuk “opmerkingen bij dit boek” dat het een verzonnen verhaal is over Italië tijdens de tweede wereldoorlog. Het heeft echter veel raakpunten met de familiegeschiedenis van Nicoletta Giampietro zelf. Dat maakt het verhaal toch een beetje realistischer. Er zit een stuk drama in het boek dat je kunt verwachten bij een oorlogsroman. Daarnaast zit er een beetje humor in. De manier waarop 12 jarigen naar de wereld om hun heen kijken is mooi beschreven.

Nicoletta Giampietro heeft zich goed in kunnen leven in de personages en weet waarover ze schrijft als ze het fascisme beschrijft. Ook vergeet ze niet te vertellen ze wat het doet met de jeugd als je met deze ideologie wordt opgevoed. Maar ze schrijft ook heel treffend wat de nare oorlogservaringen die Lorenzo opdoet tijdens deze strijd en de angst voor wat er gebeurt als zijn geheim ontdekt wordt.
Hoe een kinderhoofdje zo vol raakt van alle gebeurtenissen dat hij zelfs vergeet zijn ouders te missen.
Deze gevoelens komen er uit als de geallieerden de stad binnenkomen. En ze veranderen hem voor de rest van zijn leven.
Niemand weet dat jij hier bent is een mooie oorlogsroman voor de liefhebber van persoonlijke verhalen uit deze periode.

Meer recensies van Diane Kooistra