Een mooie historische roman over gewone mensen die in een bijzondere tijd leven

Diane Kooistra 24 juni 2020
Op de cover van het boek staat een meisje die zich zorgen lijkt te maken. Je gaat je gelijk afvragen waarom??
Het verhaal van het volk Israël is bij velen bekend, maar weinigen kunnen zich een voorstelling maken van hoe het werkelijk geweest zou zijn. 40 Jaar in de woestijn zwerven tot je naar het beloofde land mag gaan. Tussen allerlei andere woestijnvolken in. In dit verhaal gaat het niet over Mozes en Aäron en de leiders van het volk maar over het volk zelf. Met als hoofdpersoon Tikva.

Tikva groeit op in de woestijn en staat op het punt om te gaan trouwen. Dan komt ze achter het geheim dat haar ouders voor haar verborgen houden en stort haar wereld in. Ze neemt een beslissing met grote gevolgen en als ze na een hele tijd weer terugkomt is het de vraag of ze weer geaccepteerd zal worden door haar eigen volk.
Wat een heerlijk verhaal! Nog nooit heb ik zoveel vragen beantwoord gekregen door het lezen van een roman. Zoveel oog voor detail en met de Bijbel en andere artikelen als bron van dit verhaal wordt het een geloofwaardig verhaal dat echt lijkt te kloppen.
Hoe de mensen met elkaar omgaan, welke tradities en gebruiken er zijn is zo mooi verweven in het verhaal, Nine de Vries legt het uit zonder dat het een langdradig verhaal wordt.

Tikva is voor mij al een heldin op de 2e pagina een slang doodt en haar kudde, haar nicht en zichzelf redt.
Als Tikva in de woestijn andere volkeren tegenkomt en hoort hoe zij tegen het volk Israël aankijken en welke tradities en Goden zij hebben realiseert ze dat ze op zichzelf aangewezen is. Met de hulp van El Sjaddai en enkele mensen met goede bedoelingen kan ze weer naar huis.
Door het hele boek heen is Tikva een sterke persoonlijkheid die in dit verhaal door de diepste dalen gaat Nine de Vries beschrijft het als:

“Inmiddels vreest ze de aarde niet meer. Als de grond zich zou openen en haar en deze nomadenfamilie op zou slokken, is ze overal vanaf. “
Als ze uiteindelijk de stap neemt om terug te keren naar haar familie dwingt ze de lezers respect af.

Tikva is een heerlijke historische roman in de traditie van de andere boeken van Nine de Vries; Machla en Chana. Zij vertelt de verhalen van gewone mensen die in een bijzondere tijd leven.
Een tijd waarover wij alleen maar in de Bijbel gelezen hebben en die een andere betekenis krijgen voor de lezer omdat ze het verhaal van de mensen zelf vertelt. Ik ben heel benieuwd waar haar volgende boek over gaat….

Meer recensies van Diane Kooistra