we gaan schapen scheren maar dan anders

Diane Kooistra 20 maart 2021
Weg met wollig is een handzaam boekje met een grappige kaft, een schaap zonder wol. Wat bedoelen ze daar nu mee?

Esther en Huibert-Jan zijn een voormalig ambtenaar en voormalig advocaat, nu allebei stand-up comedian, spreker en trainer.

Het boek is ingedeeld in acht schapen, eigenlijk negen schapen en elke schaap staat voor een persoon die een pleidooi moet houden, advies wil geven of een interview moet houden. De auteurs gaan deze schapen met vijf vragen te lijf.
Esther en Huibert jan beginnen zelf wel met wollig zijn; ze hebben een voorwoord, een proloog en een inleiding geschreven of laten schrijven. Een uitgebreid begin dat echter wel duidelijk maakt wat je van het boek mag verwachten en waar het idee voor het boek vandaan komt. Duidelijke taal, daar houd ik van!

Elk schaap heeft een probleem, dat wordt zo beschreven zodat je het gevoel hebt dat je een roman leest, je leert de situatie kennen, hoort vragen en reacties erop en wilt gelijk verder lezen want elke schaap heeft iets nodig. Vervolgens wordt er een probleem vastgesteld en krijgt hij of zij handvaten aangereikt. Daarna volgt het verhaal over hoe de presentatie of het interview is gegaan. En wat het effect is van het gebruiken van de handvaten. In het laatste hoofdstuk vertellen ze iets over zichzelf.

Wat kun je als lezer aan dit boek hebben?

Laat ik mijzelf als voorbeeld geven:

In mijn rol als recensent van boeken heb ik door het lezen van dit boek ook veel geleerd om niet wollig te zijn, als ik enthousiast ben over een boek heeft mijn recensie zo 400 woorden of meer, niemand die het leest en het punt waar ik het over wil hebben wordt vaak gemist.
Ik heb door het lezen wel handvaten gekregen die ik hierbij kan gebruiken. Je wordt bewuster van wat je wel of niet moet vertellen, vooral de samenvattingen na elk schaap zijn goed bruikbaar. De kracht van herhalen wordt ook in het boek goed gebruikt .

Conclusie:

Weg met wollig is een duidelijk boekje vol verhalen met bijpassende handvaten die voor veel mensen in verschillende situaties toepasbaar zijn.

(zie je, er zit nu al structuur in mijn recensie)

Meer recensies van Diane Kooistra