Diane Kooistra 26 augustus 2019
Mia verhuist met haar man en drie kinderen naar Soedan zodat haar man kan gaan werken in een vluchtelingenkamp om daar de mensen over Jezus te vertellen en te helpen. Terwijl haar man wordt opgeslokt door zijn nieuwe baan voelt Mia zich steeds ongelukkiger in een land waar je als vrouw niet echt vrij mag zijn en waar christen zijn gevaarlijk kan zijn. Ze maakt zelfs plannen om weer terug te gaan naar Texas.
Aan de andere kant lees je het verhaal van Hamilah die opgroeit in een land waar je geen christen mag zijn maar waar je moslim moet zijn. Zij leert echter Jezus kennen en liefhebben en wil daar graag naar leven. Ze komt in een innerlijke strijd terecht die ze in het geheim moet voeren want als haar familie erachter komt waar ze mee bezig is zullen ze haar verstoten en zelfs vermoorden.
Dan gebeurt waar Hamilah naar uitkeek en waar ze ook zo bang voor was en komen de levens van beide vrouwen bij elkaar.
Naast deze verhalen lees je op een meer dan indrukwekkende manier over wat vrouwen in Soedan onder andere moeten doorstaan, hoe ze behandeld worden en vooral de stukken over vrouwenbesnijdenis waren heftig, vooral als je leest hoe nuchter en berustend de Soedanese vrouwen hier zelf over zijn. Jana Kelley heeft echter ook de mooie kanten van de gebruiken laten zien, de rituelen rondom een bruiloft met mooie jurken, sieraden en veel mensen om je heen. Hamilah mag wel studeren maar zal toch moeten trouwen en dan? God heeft echter een heel ander plan voor haar. Het vertrouwen in God en het geloof in Jezus weerhoudt de hoofdpersonen niet om hun eigen leven in de waagschaal te leggen. Dat maakt van deze vrouwen sterke vrouwen in een wereld waar mannen veel meer te zeggen hebben.
Ik vond dit een indrukwekkend boek dat mij weer nieuwe gedeeltes uit de Bijbel heeft leren kennen en doen lezen. Zonder dat jouw zaken en meningen opgedrongen worden en dat vond ik fijn. Het zijn verhalen die gebaseerd zijn op verhalen van vele vrouwen en het heeft mij kennis doen maken met een wereld waar ik nog niet zoveel van weet maar die wel nu dagelijks in mijn gebeden naar voren komen. Heel inspirerend boek voor mensen die meer over de vervolging van christenen willen lezen en ook voor hun willen bidden.

Meer recensies van Diane Kooistra