Een prachtige combinatie van spanning en humor!

Dirk-Jan 17 juni 2022
In ‘Superhelden sterven niet’ volgen we vooral Yossarian. Een bijzondere jongen met een verstandelijke beperking, die het leven op een unieke manier bekijkt.

Op een dag raakt hij verzeild in een schietpartij in een winkelcentrum. En anders dan alle ‘normale’ mensen weet hij op ongeëvenaarde wijze een nog groter drama te voorkomen. Tenminste, daar lijkt het op. Yossarian is de held in dit verhaal, toch? Of liggen de zaken toch net even anders? In dit boeiende verhaal gaan we opzoek naar het antwoord.

Het boek is op een zeer prettige manier geschreven. Baete weet de elementen humor en spanning geweldig te combineren. Vaak gaat dat ten koste van één van de twee, maar hier niet. Het boek is op bepaalde momenten best gruwelijk (al ligt dat vooral bij je eigen interpretatie wellicht). Tegelijkertijd is de humor zeer sterk en zul je regelmatig een glimlach op de mond hebben tijdens het lezen.

Ook zijn er veel verschillende karakters in het boek te vinden. Die zijn niet allemaal volledig uitgewerkt en soms misschien iets ‘over-the-top’. Dit stoort echter niet en past juist erg goed bij het verhaal. De karakters die wel volledige uitwerking nodig hadden, hebben dit gekregen.
Wat je geen moment kan ontgaan, is dat dit boek zich afspeelt in Vlaanderen. De personages spreken Vlaams, niet Nederlands. Op zo ongeveer elke pagina vind je wel iets dat in het Nederlands anders zou worden gezegd. Kun je daar niet goed tegen? Dan moet je dit boek links laten liggen.

Heb je geen problemen met de prachtige Vlaamse taal? Vind je het niet erg dat niet alle personages zijn uitgewerkt? En ben je benieuwd naar een boek dat zowel spanning als humor brengt? Dan kun je je zoektocht staken en beginnen te lezen in ‘Superhelden sterven niet’! Vier sterren.

Meer recensies van Dirk-Jan