Heerlijke Coming of Age

Dirk-Jan 07 januari 2022
Soms kom je een titel tegen waarvan je denkt: 'Hé, dit zou wel eens iets kunnen zijn!' Zo kwam ik Hard Land tegen en had ik hoge verwachtingen. Meestal worden die verwachtingen niet waargemaakt. Maar dit keer wel!

Hard Land is een heerlijk Coming of Age verhaal dat zich hoofdzakelijk afspeelt in de zomer van 1985 in Missouri, VS. De hoofdpersoon Sam is nogal op zichzelf. Met de ziekte van zijn moeder en zijn verhuisde oudere zus is hij steeds meer alleen. Totdat hij een baantje vindt in de plaatselijke bioscoop.

Daar maakt hij, voor het eerst sinds het vertrek van zijn jeugdvriend, vrienden. Hightower, de grote sterke (maar oh zo lieve) footballspeler, Cameron, de grappende vrolijkerd en vooral Kirstie, het meisje waar Sam verliefd op wordt. Met z'n vieren beleven ze een geweldige zomer, met prachtige avonturen en ups en downs.

Het verhaal is prachtig beschreven en je komt heel dicht bij de personages, met name Sam. Ik denk dat elke jongen zich er deels wel in herkend, want iedereen heeft zich weleens alleen gevoeld. Heerlijk dat Sam zo'n mooie zomer beleeft, terwijl deze tegelijkertijd desastreus eindigt.

Hard Land is wel een boek waar je van moet houden. Dit boek zullen sommigen als doodsaai ervaren. Maar houd je van de tachtiger jaren én van het genre Coming of Age? Dan zul je vermoedelijk erg kunnen genieten van dit verhaal. Ik heb het ademloos binnen 24 uur uitgelezen.

Meer recensies van Dirk-Jan