Zwarte Kappen

dirksboekenkast 10 september 2020
Een tweede boek schrijven is altijd spannend. Ofwel bevestigd je  je als schrijver ofwel blijft het bij een zeer goede eersteling en een mindere tweede boek.

Ik ga je geruststellen: Jan Pauwels bevestigd zijn waarde. Van bij de eerste zin ben je mee in het verhaal. Je krijgt een zicht op de geschiedenis in onze streken ten tijde van de Pest. We komen weer Bisschop Triest tegen samen met zijn helper Ooms.

Ten tijde van de Pest was Michel Van Belle een paster bij de Alexianen. Hij hield zich bezig met begrafenissen en begeleiden van zieke mensen.  Hij maakte zich ook schuldig aan financiële fraude en aan ontucht in al zijn vormen, zowel jonge vrouwen als getrouwde vrouwen. Ondertussen wordt er een strijd gevoerd met de Protestanten. Dit is allemaal beschreven tot in de details. Hieruit blijkt dat er veel opzoekingswerk aan vooraf is gegaan.

Men krijgt een inzicht in de wereld van de religieuze wereld in de Nederlanden. Hoe veel zaken besproken en beslist wordt in achterkamertjes en er veel in de familie blijft. Je blijft dit lezen blad na blad, één minpuntje misschien is dat de Latijnse teksten niet vertaalt zijn, maar dat is echt een detail.

Ik heb Zwarte Kappen  heel graag gelezen. je moet echt geen geschiedenis geleerd hebben om met dit boek een aangename tijd door te brengen.

Meer recensies van dirksboekenkast