interessant boek

DorienSigin 26 mei 2020
Wat ik erg interessant vind aan dit boek is dat het verhalen zijn van de partners van transpersonen. Via de interviews kom je te weten welke veranderingen de transities teweegbrengen in de relaties en hoe verschillend het telkens is. Elk interview heeft zijn eigen, unieke verhaal. Het gaat zowel over transvrouwen als transmannen van uiteenlopende leeftijden. De thema’s die besproken worden zijn onder andere: wat zijn de praktische problemen die zich voordoen? Wat doet zo’n transitie met jou als partner en hoe ziet je relatie er nadien uit? Hoe overleef je als koppel de transitie? Hoe gaan de kinderen, familie en omgeving er mee om? Wat met de intimiteit na de transitie?
De partners gaan in feite door een rouwproces want ze verliezen hun man of vrouw.
Wat mij opgevallen is aan de verschillende interviews is dat het voor het verdere verloop van de relatie een groot verschil maakt of de gevoelens van de transpersoon in het begin open zijn besproken of dat deze lange tijd geheim gehouden zijn. Daarnaast viel het me ook op dat na de transitie het vaak de transpersoon is die de touwtjes in handen neemt.
Het is in elk geval erg interessant om die bijzondere liefdes ook eens te bekijken vanuit het perspectief van de partner.

Meer recensies van DorienSigin