Vietnam

Edith 29 maart 2024
'De vergeten vrouwen' is een eerbetoon aan alle Amerikaanse verpleegkundigen die gediend hebben in de Vietnamoorlog. Kristin Hannah vertelt het verhaal van de twintigjarige Frances (Frankie) McGrath die zich, na het afronden van haar verpleegkundige opleiding , aanmeldt bij het ANC, het Army Nurse Corps.

Vrouwen kunnen ook helden zijn
Frankie groeit op in een welgesteld en traditioneel gezin aan de Californische kust. Op het afscheidsfeest van haar broer Finley, die gaat dienen in Vietnam, raakt ze aan de praat met zijn vriend Rye. Samen bekijken ze de heldenwand in het kantoor van haar vader. Aan de wand hangen foto’s van haar groot- en overgrootvader in een soldatenuniform. Ooit zal hier een mooie foto van haar broer prijken. Wanneer Rye de opmerking maakt dat vrouwen ook helden kunnen zijn, besluit Frankie haar broer naar Vietnam te volgen. Ze meldt zich aan bij de landmacht als verpleegkundige.

Your son is dead
Enige tijd later meldden zich twee officieren aan de deur met de mededeling dat Finley gesneuveld is. Haar ouders proberen Frankie over te halen om niet te vertrekken, maar het is al te laat. Frankie heeft haar contract al getekend en kan en wil dit niet meer terugdraaien. Frankie wordt uitgezonden naar een hospitaal in de buurt van Saigon, waar ze onder zware omstandigheden in de operatiekamer werkt. Frankie maakt de meest afschuwelijkste verwondingen mee en ziet honderden soldaten vertrekken in lijkzakken. Dankzij haar collega’s en vriendinnen Barb en Ethel weet Frankie het uit te houden in de hel die Vietnam heet.

Hey, Vietnam, Vietnam, Vietnam............
Terwijl Frankie en haar collega’s in Vietnam haar uiterste best deden om levens van veelal jonge soldaten te redden, barstte er in Amerika en Europa protesten los. Overal waren er demonstraties tegen de oorlog. Op de radio hoorde je protestliederen van grote artiesten zoals Bob Dylan, Creedence Clearwater Revival, Donovan, John Lennon, Stevie Wonder en Simon and Garfunkel. Een van de bekendste nummers is ‘Vietnam ’van reggaezanger Jimmy Cliff. Jimmy zong over iemand die een brief krijgt van een soldaat, waarin deze meldt dat hij snel naar huis zal komen. Een couplet later ontvangt de moeder van deze soldaat een telegram waarin staat dat haar zoon gesneuveld is. Tijdens het lezen van de vele brieven die Frankie naar huis stuurde en iedere keer wanneer er weer een soldaat voor haar ogen overleed, klonk het lied van Jimmy in mijn hoofd: Hey, Vietnam, Vietnam, Vietnam, Vietnam, Vietnam, Vietnam, Vietnam……

Please stop that war now
Wat een verhaal! Ik ben door de 477 bladzijden heen gevlogen. Bij het dichtslaan van het boek bleef ik maar nadenken over het verhaal van Frankie. Wij weten zo weinig van wat er zich in Vietnam afgespeeld heeft. De Vietnamoorlog telde maar een bladzijde in mijn geschiedenisboek op de middelbare school. Hannah laat je stilstaat bij de gevolgen van deze en huidige zinloze oorlogen. Meer dan 50.000 Amerikaanse soldaten verloren hun leven. En dan zwijgen nog maar over het aantal omgekomen Vietnamezen. Hele dorpen werden verwoest, een hele generatie kinderen groeiden op als wees. En wat hebben we ermee bereikt? Bij thuiskomst bleek dat de Amerikaanse bevolking zeer verdeeld was. In plaats van als held terug te keren naar Amerika, werd Frankie bij thuiskomst bespuugd. Er was geen waardering en er waren geen mooie woorden. Frankie kreeg te maken met vooroordelen en onbegrip. Zelfs bij haar ouders kon de jonge held niet met haar gevoelens terecht. Ik hoop dat dit boek er aan bij draagt dat de moedige verpleegkundigen alsnog de erkenning krijgen die ze verdienen, zodat niet vergeten worden! Dit boek staat nu in de boekenkast in onze woonkamer, tussen al mijn favoriete boeken. Zo krijgt Frankie toch nog een plekje aan een heldenwand!

Het boek krijgt van mij 5 fonkelende Hebban-sterren. Ik hoop dat dit prachtige verhaal veel mensen bereikt en dat we er wat van kunnen leren; please stop the war now!

Hebban bedankt voor dit mooie boek!

Meer recensies van Edith