Herinneringen

Edith 05 januari 2024
Na een lange en ongelukkige tijd zet de 69-jarige Esther een punt achter haar huwelijk. Samen met haar kat begint ze een nieuw leven in Azelo, een dorpje in Twente. Esther burgert snel in. Ze maakt kennis met een gezellig Surinaams echtpaar en ontmoet een schoolvriend van vroeger. Ze merkt dat ze steeds meer loskomt van haar narcistische ex-man. Esther denkt veel na over het verleden. Er komen mooie en dierbare herinneringen voorbij, maar ook hele nare gedachtes. Vooral de herinneringen aan haar kinderloosheid en de op jonge leeftijd overleden joodse moeder doen haar zeer. Esther blikt ook terug op een studiereis die ze ooit maakte naar Polen, waar ze werd geconfronteerd met haar moeders verleden. Wanneer Esther onder lijkt te dompelen in zelfmedelijden doen zich enkele gebeurtenissen voor die haar een hernieuwde energie geven.

Polen/ Oekraïne
Miriam's vader is geboren in het Poolse dorpje Nowy Targ. Tijdens de Tweede Wereldoorlog diende hij als legerarts bij de Eerste Poolse Pantserdivisie. Het boek 'Held zonder vaderland' is een eerbetoon aan al deze dappere Poolse mannen die hun leven hebben gewaagd voor onze vrijheid. Veel mensen kennen de rol van de Poolse bevrijders niet. Ik vind het daarom erg mooi dat Miriam dit in dit boek nogmaals benoemd. Op een studiereis nar Polen ontmoet Esther Janusz, een jeugdvriend van haar moeder. Janusz diende net als Miriam's vader bij de Eerste Poolse Pantserdivisie. Van hem krijgt Esther antwoord op alle vragen die ze nooit aan haar moeder heeft durven stellen. Wanneer Janusz haar meeneemt naar haar moeders geboortedorp Nowy Targ en over de gruwelen vertelt die zich hier hebben afgespeeld, begrijpt Esther haar moeders harteloosheid. Het is niet haar moeder die haar als kind beschadigd heeft, maar het is de oorlog die bij de tweede en derde generatie Joden nog steeds slachtoffers maakt. Wanneer de oorlog in Oekraïne uitbreekt, twijfelt Esther geen moment. Ze springt in de auto en rijdt naar Polen om hier een jonge vrouw op te halen. Esther belooft Loeba er voor haar te zijn en te beschermen.

Bevrijding
Het boek is er geschikt om in een leesclub te bespreken. Er komen mooie thema's voorbij om over na te denken en te praten zoals kinderloosheid, echtscheiding, verlies, de dood, vriendschap, oud zeer, bevrijding, een nieuwe begin, oorlog, Jodenhaat, emotioneel en seksueel misbruik en trauma's. Het belangrijkste thema in dit boek is bevrijding. Esther bevrijdt zich uit haar uit haar huwelijk met Sam. Ze vindt een nieuwe liefde met wie ze samen en mooie toekomst ziet. Hierdoor kan ze de trauma's uit haar jeugd achter zich laten. Helaas is er nog steeds geen einde aan de oorlog met Oekraïne gekomen. Door een jonge vrouw uit de oorlog te bevrijden en haar een thuis te bieden, voorkomt Esther dat haar baby ook emotioneel beschadigd zal raken. Ik vind dit zo prachtig mooi. Dit kindje biedt Esther ook weer toekomst. Als kinderloze vrouw zou ze nooit oma worden. En daar is dan dit prachtige mooi kindje waar Esther haar hart voor opent!

Hartslag
Esthers Vriendin Meira heeft ALS, haar situatie wordt alleen maar slechter. Dit opent Esther de ogen. Ze beseft dat haar verdrietige situatie niet uitzichtloos is. Er is maar iemand die haar leven veranderen kan en dat is zijzelf! De drie mensen die Esthers hartslag nog meer hebben doen kloppen zijn haar jeugdliefde Gust, de Oekraïense Loeba en haar pasgeboren zoontje.

Miriam Guensberg
De Nederlandse schrijfsters Miriam Guensberg (1950) groeide op in Losser; de omgeving waar dit boek zich afspeelt. Ze studeerde filosofie en literatuurwetenschappen. Na haar studie werd ze schrijfster. Haar boeken zijn vaak gebaseerd op historische gebeurtenissen. Haar Poolse vader is een aantal maal inspiratiebron geweest voor haar boeken. Miriam geeft regelmatig lezingen in bibliotheken en boekhandels, verzorgt literaire activiteiten en interviewt schrijvers. De lezing van Miriam in mijn woonplaats Noordwijk, in 2019, is een van de laatste uitjes geweest die ik samen met mijn vader (een oorlogsveteraan) heb gedaan. Mijn vader (toen 93) vond Mirjam een interessante en vriendelijke dame die mooi kon vertellen. Maar ze moest wel d'r haar eens beter kammen! Mijn vader was kapper. Telkens wanneer ik weer een nieuw boek van Miriam Guensberg in handen heb, komt deze mooie herinnering weer naar boven en moet ik even glimlachen.

Meer recensies van Edith