Publiek geheim - mooi boek over een lelijke tijd

Eelke Pol 13 maart 2022

Publiek geheim is een boek dat je mee terugneemt in de donkere jaren ‘80 van Budapest. Beeld en tekst zijn de dragende figuren in dit boek, met de centrale vraag: mag de waarheid naar buiten komen?
Het boek gaat over een filmmaker en diens jonge assistente. De filmmaker wordt meer en meer ingekapseld door ‘het systeem’ en moet keuzes maken: waar sta ik, hoe verhoud ik me tot de waarheid? Gaat hij voor de waarheid of gaat hij voor zijn eigen toekomst? De jonge assistente staat voor hetzelfde dilemma. Hun beide levens raken elkaar in dit mooi geschreven boek van Bernlef. Bernlef kiest voor uitgebreide beschrijvingen, waardoor je als lezer meer en meer wordt meegezogen in het deprimerende beeld van Budapest in de jaren, vlak voor het ineenstorten van het communisme in Oost-Europa. Met de kennis van nu voelen we de zwaarte van het leven van toen, de worsteling van individuen tegen het systeem en de onmenselijkheid daarvan. De metafoor van de opengeklapte paraplu’s als stil protest van de bevolking blijft hangen; toen het begon te regenen bleven de paraplu’s dichtgeklapt………

Meer recensies van Eelke Pol