Door de recensies was ik al een beetje gewaarschuwd: de eerste 100 bladzijden zouden doorbijten zijn. In mijn geval zijn dat de volledige 800 bladzijden geworden. Dat ik het boek uitlas, geeft ook aan dat het niet alleen doorbijten was, het boek had ook duidelijk een eigen smaak. De periode die Hillary Mantel beschrijft is een bijzonder interessante. Er gebeurde in Europa op geopolitiek gebied, religieus gebied en historisch gebied veel. Het boek Wolf Hall verbindt deze ontwikkelingen op een mooie manier, waardoor je al lezend een goed beeld krijgt van deze belangrijke fase in de geschiedenis. Zo wordt bijvoorbeeld duidelijk welke grote rol Erasmus speelde in deze periode en waarom deze man terecht als een van de grootste Nederlanders moet worden gezien. De ontstaansgeschiedenis van de Anglicaanse Kerk wordt beschreven, waarbij duidelijk wordt dat ook persoonlijke belangen (op liefdesgebied en in het verlengde daarvan ook gericht op troonsopvolging in de mannelijke lijn) daarbij een grote rol hebben gespeeld. Dit voor wat betreft de eigen smaak van het boek. Dan het doorbijten. De stijl van schrijven speelt hierbij de belangrijkste rol. Hoewel je 800 bladzijden lang het wel en wee van Cromwell van nabij volgt, krijg je nooit echt het gevoel deze man echt te leren kennen. De ontwikkelingen worden wat afstandelijk en beschouwend beschreven, af en toe gelardeerd met onderkoelde, Engelse humor. Zoals ook andere recensenten schreven, is het lang niet altijd duidelijk wie bedoeld wordt met ‘hij’. Vaak is dat Cromwell, maar niet altijd. En dan heb je eerst een aantal nieuwe zinnen nodig om te weten te komen wie nu met die ‘hij’ bedoeld wordt. Daarnaast komen er veel Mary’s en Henry’s in het boek voor, met ingewikkelde familieverhoudingen. Dat maakt het lezen ook niet gemakkelijker.
Fascinerend detail: Wolf Hall komt in het boek zelf niet of nauwelijks voor en wordt alleen expliciet in een van de slotzinnen van het boek genoemd.
Kortom, een intrigerende periode in de geschiedenis op een heel eigen wijze verteld. Nu eerst even een aantal ‘makkelijke’ boeken, voordat het tweede deel van Hillary Mantel op het menu staat.

Reacties op: Boek met smaak, maar wel doorbijten

Wolf Hall - Hilary Mantel