Een boek in een boek: het ‘boek’ als rode draad en het boek om door te geven……..

Eelke Pol 22 februari 2022
‘Toen het leven nog van ons was’ is een boek in een boek. Boeken staan centraal, net zoals de boekwinkel een belangrijke rol speelt. Het decor van het verhaal is de tijd van de tijd van kort voor de tweede wereldoorlog tot ongeveer 1951. Hoofdpersoon is een vrouw, met roots in Frankrijk, Engeland en Spanje. Aan de hand van haar verhaal, mede verteld middels het boek in het boek, word je meegenomen in haar leven. Een niet-alledaags leven. Als ‘onecht’ kind van een Engelse hertog beleeft ze een gelukkige jeugd op het Franse platteland, gaat ze terug naar Engeland vanwege de oorlog, maakt een mislukte liefde mee en ontdekt tot haar schrik wie haar moeder is. Er gebeurt genoeg, maar het verhaal wordt wat kabbelend verteld. Zeker niet onplezierig, maar wel met een heel eigen stijl. De rode draad wordt gevormd door boeken, bijvoorbeeld geïllustreerd door de liefde voor het lezen van de jonge hoofdpersoon. De relatie tussen de winkeleigenaar en zijn vrouw enerzijds en de hoofdpersoon blijft echter wat onduidelijk en dat is een tikkeltje onbevredigend. Al met al een boek dat zorgt voor een aantal uren prettig leesplezier, met daarbij als interessante bijvangst een kijkje in het leven van de adellijke klasse en de artistieke bovenlaag in de jaren dertig, veertig en vijftig van de vorige eeuw.

Meer recensies van Eelke Pol