De kinderwet - geen kinderachtige kost

Eelke Pol 17 februari 2021
Het boek ‘de kinderwet’ is een boek met veel thema’s. De voor mij drie belangrijkste thema’s zijn: professionele distantie versus emotionele betrokkenheid, kinderloosheid en zelfbeschikking. Dit laatste thema is wellicht de meest duidelijke: welke keuzes kan en mag een minderjarig kind maken als het gaat om leven en dood? Met als extra factor: een religieuze overtuiging. McEwan werkt dit thema magnifiek uit, aan de hand van de hoofdpersoon Fiona Maye die als rechter haar oordeel moet geven. Deze belangrijkste verhaallijn uit dit boek raakt dan vervolgens aan het eerst genoemde thema: professionele distantie versus emotionele betrokkenheid. Want het beeld dat van Fiona wordt opgeroepen, is er een van een pure professional: uitstekend voorbereid, kennis van zaken, altijd geleefd voor haar vak. En dan wordt ze persoonlijk geraakt door de 17-jarige Adam, die meer bij haar losmaakt dan haar lief is. Het thema van kinderloosheid zit nog het meest ‘verstopt’ in dit boek. Het wordt her en der wat aangeraakt, maar het wordt aan de lezer overgelaten om te bepalen hoeveel invloed dit uiteindelijk heeft op het gedrag van Fiona. Voor mij was dit een boek een kennismaking met het werk van McEwan en dit smaakt naar meer.

Meer recensies van Eelke Pol