Thomas Ross vanouds.......

Eelke Pol 16 augustus 2020
Inmiddels heb ik vrij veel gelezen van Thomas Ross om vooraf een goede verwachting te kunnen hebben van dit boek. En die verwachting kwam helemaal uit. Een vlot geschreven boek, makkelijk leesbaar, dat je in een paar dagen tijd lekker uitleest. Het bijzonder aan Ross is dat hij op een onnavolgbare manier verwikkelingen uit de geschiedenis aan elkaar knoopt, gecombineerd met spannende fictie. Dat geldt dus ook voor dit boek: de biografie van prins Bernard wordt soepel verknoopt aan de verhouding tussen Nederland en de voormalige kolonie Nederlands Indiƫ, waarbij en passant de familie Rost van Tonningen. Pieter Menten en dubbelspion King Kong een plekje krijgen in dit boek. Met daarbij dus genoeg spannende fictie, in dit boek in de vorm van een schilderijenroof. Het is natuurlijk allemaal te fantastisch om waar te zijn en soms ook wat lastig om te checken of de verhaallijnen nu helemaal kloppen. Maar dat laatste moet je eigenlijk ook helemaal niet willen met een boek van Thomas Ross: gewoon lekker lezen, je kennis van en over de oorlog een beetje ophalen en genieten van het wat ongeloofwaardige maar wel spannende plot.

Meer recensies van Eelke Pol