Moet het zo zijn of pak je je kans?

Eelke Pol 09 december 2021
Een van de eerste boeken van Leon de Winter is ‘Zoeken naar Eileen’. Na lange tijd heb ik het weer eens herlezen. Het boek is wat filosofischer dan de latere boeken van De Winter. Vanuit 4 hoofdpersonen worden de centrale thema’s uit het boek mooi belicht. De hoofdpersonen zijn Eileen, een Iers meisje, wier leven een ingrijpende wending neemt na een ontmoeting met de tweede hoofdpersoon, Kevin. Via Kevin maken we kennis met de spanning die er in Noord-Ierland is tussen katholieken en protestanten. Kevin is een medewerker van Marc en woont ook in bij Marc. De spanning tussen Marc en Kevin loopt op, naarmate Eileen een belangrijkere rol gaat spelen in hun beide levens. De vierde hoofdpersoon is de ik-persoon, een van oorsprong Nederlandse man die in Londen een boekenantiquariaat heeft.

Voor alle vier de hoofdpersonen geldt dat ze zoeken naar hun plek in de wereld, vanuit de ervaring dat de omstandigheden waaronder ze zijn opgegroeid of waarin ze zich hebben laten voegen, allesbepalend zijn. Of toch niet? Kan je je lot in eigen hand nemen, maar zo ja, welke prijs betaal je daar dan voor.

Dit boek van Leon de Winter kenmerkt zich niet door grote, meeslepende gebeurtenissen die je in zijn latere boeken wel vaak aantreft. Het boek vraagt veel van de lezer: concentratie op de lange, soms ingewikkelde zinnen waarin vaak veel ‘boodschap’ verstopt zit. Is dat erg? Nee, de lezer wordt beloond met een mooi boek dat aan het denken zet en waarin de tragiek van het leven mooi wordt belicht.

Meer recensies van Eelke Pol