Meeslepend en tragisch

Eelke Pol 06 juni 2023
Al eerder leerde ik een en ander van de Bourgondiërs, via de podcast van Bart van Loo (aanrader!). Nu komen de Bourgondiërs weer voorbij, maar nu in een vuistdik boek van Hella Haasse. En ze spelen niet de hoofdrol (wel een belangrijke bijrol). De hoofdpersoon in dit boek is Charles van Orleans, neef van koning Charles VI (ook bekend als Karel de Waanzinnige). Het boek geeft een fantastisch inkijkje in de 15e eeuw: politieke intriges, machtsspelletjes, persoonlijke drama’s, overdadige feesten, afrekeningen, slagvelden etc. Maar ook persoonlijke opoffering, trouw, liefde etc, wat oa zichtbaar wordt in de 25-jarige gevangenschap van Charles van Orleans in Engeland: hij gaat er als jonge man heen en komt er als oude man uit. Voor iedereen die meer wil weten over deze tijd is dit boek een absolute aanrader. Een tikkeltje dik, okay, en bij vlagen wat opgeblazen taalgebruik, okay, maar dat draagt er wel aan bij om helemaal in de sfeer te komen.

Meer recensies van Eelke Pol