Recensie Witheet

Ellis van Zijll 23 juni 2021 Auteur
Let op! Deze review bevat milde spoilers!

Er zijn twee verschillende covers voor deze boeken. Onlangs is de serie opnieuw uitgegeven met nieuwe covers en die vind ik erg mooi en kleurrijk. Het past een stuk beter bij de serie dan de covers met de personen erop.

Hoewel de novelle die hiervoor komt, Bitterzoet, me erg tegenviel, begon ik toch met een positieve insteek aan dit boek en ik moet zeggen dat het gemixte gevoelens bij me heeft opgeroepen. Verderop in mijn recensie leg ik verder uit.

In dit deel volgen we Layla. Haar leven bestaat uit het merken van demonen en verder heeft ze weinig vrienden. Haar vrienden van school weten niet wat ze echt is, en de wachters die dat wel weten blijven ver bij haar vandaan. Alleen wachter Zayne, met wie ze is opgegroeid steunt haar.

De auteur probeert Layla af te beelden als een pittige tante, maar telkens als het moment om zich te bewijzen daar is, moet ze weer gered worden. Ik moet zeggen dat ik dit wel teleurstellend vond. Naar mijn mening had de schrijver daar veel meer mee kunnen doen. Layla is niet snel bang, maar als jongens altijd haar problemen moeten komen oplossen blijft er van die ‘dappere’ houding weinig over.

Dit boek valt zowel in het fantasy als het romance genre en ik moet zeggen dat die combinatie mij altijd erg ligt. Toch vond ik de world building in dit boek gewoon wat minder sterk. Het was zeker veel beter dan Bitterzoet en alles is ook zeker duidelijk. Er kon naar mijn mening alleen meer uitgehaald worden. Ook lag er veel nadruk op het romance gedeelte. Er ontstaat een soort vreemde love triangle en mij raakte dat niet zo.

In het begin is het zelfs zo dat er dingen gebeurden, die ik eigenlijk ongepast en niet op zijn plaats vond in een Young Adult boek. Zodra demon Roth in beeld verschijnt, maakt hij de ene schunnige en seksuele opmerking na de andere en houdt daar ook niet mee op als Layla zegt dat hij moet stoppen. Ook raakt hij haar constant aan, terwijl ze dat in het begin niet wilde. Dit zou geen probleem zijn, als de hoofdpersoon of misschien een ander personage zou uitwijzen dat dat niet oké is, maar dat gebeurd niet. Het wordt een soort goed gepraat doordat het personage uiteindelijk zich gaat afvragen of ze dan niet toch wat voor hem voelt. Naar mijn mening zou ik niet willen dat de boodschap dat zoiets oké is wordt doorgeven aan 14-jarigen, maar goed het is en blijft mijn mening.

Verder vond ik het een vermakelijk boek en de band die Layla en Roth krijgen is wel een leuke om over te lezen. De strijd, die Layla met zichzelf voert over of ze nu een demon of of een wachter is, is ook zeker interessant om over te lezen. Je kan je op dat punt wel goed inleven in haar en in de moeilijke situatie. Het boek las, net zoals Bitterzoet, erg vlot en het einde maakt toch wel nieuwsgierig naar het volgende deel.

Witheet krijgt van mij 3/5 sterren.

Meer recensies van Ellis van Zijll