Recensie De erfenis

Ellis van Zijll 25 juli 2021 Auteur
De cover is vrij druk, maar trekt toch de aandacht. Je ziet verschillende elementen, die later ook terugkomen in het verhaal. Toch doet de cover aan als een fantasy boek en ik heb meermaals van andere lezers gehoord dat zij ook een fantasy verhaal hadden verwacht. Hierom hadden ze uiteindelijk geen prettige leeservaring. Als ik zelf niet geweten had waar het over ging, had ik ook een fantasy verhaal verwacht.

Het verhaal begint met een inkijkje in het sombere leven van Avery. Zij en haar zus hebben het beiden niet breed en Avery mist haar overleden moeder nog elke dag. Dan staat de gewelddadige vriend van zus Libby weer op de stoep en besluit Avery om dan maar in haar auto te gaan wonen. Ze is de wanhoop nabij. Dan krijgt ze te horen dat ze de erfgename is van het fortuin van Tobias Hawthorne.

Vanaf dat moment leef je erg mee met Avery. Je bent net als zij, nieuw in deze wereld en naïef. Niet wetende dat er uit alle hoeken gevaar dreigt, ook van mensen die eerst vriendelijk lijken. Het grote mysterie houdt je als lezer constant bezig en je wilt net zo graag als Avery zelf, weten waarom Tobias haar nu uitkoos als erfgename.

De personages vond ik prima neergezet. Ook de vier Hawthorne broers zijn zo neergezet dat ieder van hen uniek is. Gothic zus Libby blijft toch mijn favoriet en ik ben blij dat zij met Avery mee gaat en wat leven in de brouwerij houdt op sommige punten.

Wat ik wel wat minder vond is de romantiek. Avery voelde zich om de een of andere reden tot alle vier de broers aangetrokken en dit kwam op mij niet goed over. Ik voelde er als lezer niets bij en er was ook niet echt een reden waarom ze op de jongens viel. Dit maakte dat ik liever had gehad dat de romantiek er niet in zat, of dat de auteur zich had beperkt tot een romance, die wat diepgaander was dan alleen “hij is zo knap.”

Het ontrafelen van het mysterie komt ook iets traag op gang, maar naar het einde toe zat ik er helemaal in. De laatste honderd bladzijde moest ik dan ook in een zit uitlezen om er uiteindelijk achter te komen dat het nog niet gedaan is met het Hawthorne spel. Er blijkt nog een vervolg te komen en ik kijk er zeker naar uit!

Al met al vond ik het een prettig boek om te lezen met fijne korte hoofdstukken en een vlotte schrijfstijl. Het was geen 5 sterren read, maar ik kan hem zeker aanbevelen als je graag over mysteries leest.

Ik geef het boek 4/5 sterren en raad hem zeker aan als mysteries jouw ding zijn.

Meer recensies van Ellis van Zijll