Recensie De verbannen koningin

Ellis van Zijll 08 juni 2021 Auteur
Let op! Deze recensie kan spoilers bevatten uit de vorige delen!

De verbannen koningin is net zo prachtig vormgegeven als de vorige delen. Op de cover zien wij een gebroken kroon, dezelfde kroon als die wij op de andere covers zien, in ijs en een slang kruipt ernaartoe. Het is eenvoudig en erg mooi tegelijk. Aan de binnenkant wordt de lezer beloont met prachtige illustraties van Jude en Cardan, nog mooier dan die in het vorige deel. Ook dit deel heeft sprayed edges, dit keer in koperkleur.

Ik was helemaal weg van De gevallen koning en kon dan ook niet wachten om in dit boek te beginnen. Het verhaal gaat verder vlak na het einde van het vorige deel. We zien Jude, die zich zo goed mogelijk staande houdt in de menselijke wereld. Toch weet je al direct dat ze zich er nooit in zal schikken. Je voelt haar onvrede en leeft met haar mee.

Als Taryn ineens in beeld verschijnt en schokkend feit ter sprake brengt met een enorme uitdaging voor Jude, neemt de spanning direct toe. Jude neemt de uitdaging aan en is daardoor constant in gevaar. De beklemmende sfeer, die er de hele tijd heerst, is heel goed neergezet door de auteur. Het maakt dat je wilt weten of Jude zich er doorheen zal weten te slaan en je kan gewoon niet stoppen met lezen.

We krijgen ook weer nieuwe gedeelten van Faerie te zien en ontmoeten wat nieuwe personages. Ook komen oude terug en wederom moet je als lezer wel iedereen wantrouwen. De auteur kan alles zo neerzetten dat je iedereen verdenkt, die je vooraf wel vertrouwde. En dan is er uiteraard Cardan, een personage waar we nooit echt hoogte van krijgen, maar dat is juist het leuke ervan. Elke keer dat hij op het toneel verschijnt, weet je niet wat je kan verwachten en dat maakt je alleen maar weer nieuwsgieriger.

Gelukkig komt er in dit deel een stuk minder politiek ter sprake, hoewel er genoeg dreigingen zijn. Het boek leest ontzettend vlot weg door de veelal korte hoofdstukken. Vaak zijn de hoofdstukken ook opgedeeld in losse scènes. Voor iemand met concentratieproblemen tijdens het lezen is dat heel prettig.

Allemaal lof, maar helaas was er bij dit deel wel een minpuntje, naar mijn mening. Waar deel 1 en 2 grote plottwists hadden aan het einde, bleef dit bij deel 3 uit. Ergens is dat wel logisch, omdat dit het afsluitende deel van de serie is. Toch had ik geen einde verwacht, waarvan we de twist al mijlen ver konden zien aankomen. Zodra een bepaalde grote gebeurtenis plaats vindt, kan je als lezer al invullen wat de oplossing zal zijn. Dit vind ik jammer en had ik niet verwacht na de steengoede eindes van de vorige delen. Het maakt dan ook dat ik dit deel geen 5 sterren kan geven.

Desalniettemin heb ik van de serie genoten en kan ik hem aanbevelen aan fantasie lezers, die op zoek zijn naar een duistere, vlotte reeks met zowel actie als romantiek. Wel wil ik herhalen dat ik niet denk dat deze serie geschikt is voor lezers, die niet bekend zijn met fantasie.

De verbannen koningin krijgt van mij 4/5 sterren!

Meer recensies van Ellis van Zijll