Recensie Legacy

Ellis van Zijll 07 mei 2021 Auteur
De cover van dit deel is meteen een hele opvallende. We zien Sophie en twee van haar vrienden. Sophie lijkt alleen een soort macht te bezitten. Ze zweeft boven de grond en lijkt een kracht te gebruiken. Maar tegen wie en waarom? Ook zien we de Big Ben op de achtergrond, waarom is Sophie terug in de mensenwereld? Zoveel vragen, dus ik wilde meteen beginnen met lezen.

Ondanks dat ik Flashback een minder deel vond, was ik toch onwijs nieuwsgierig naar dit deel. Sophie is gedreven het mysterie rond haar biologische ouders voor eens en altijd te ontrafelen en als lezer sta je zeker aan haar kant. Dit mysterie strekt zich over de hele serie uit, al zij het in de achtergrond, maar het maakt je toch nieuwsgierig. Ze wordt gewaarschuwd dat als ze haar zoektocht doorzet, het grote gevolgen kan hebben. En dat zien we terug in het verhaal.

Sophie en sommige van haar vrienden krijgen nieuwe verantwoordelijkheden, die ze niet kunnen weigeren als ze de nieuwe dreiging te lijf willen gaan. We volgen het nieuwe team in hun race tegen de klok. De vraag of het zal lukken het voor te zijn trekt je als lezer door het boek heen en houdt je aan het lezen.

Helaas zet de trend van lange hoofdstukken ook door in dit deel en de gesprekken zijn merkbaar langer dan in deel 1 tot 6. Het is een logische keuze, omdat de problemen complexer worden. Toch kan het hier en daar wel storend zijn. Gelukkig zijn er constant verschillende dingen gaande in het verhaal, waardoor dit wel genoeg variatie waar het vorige deel dat niet had. Ook zien we meer van personages, die wat meer naar de achtergrond waren verdwenen naast de gebruikelijke personages. Dat is een aangename verrassing.

De ontknoping aan het einde laat wel wat lang op zich wachten, maar is de moeite waard. Hoewel het gedeelte wat mist qua actie zijn de ontrafelingen erg interessant en zorgen dat je het boek voor de rest in een keer moet uitlezen. Het boek eindigt niet zo zeer met een heftige cliffhanger, maar er is veel gebeurd en er staat nog zoveel te gebeuren dat ik toch onwijs baal dat het volgende deel nog niet uit is. Gelukkig is er nog deel 8,5, een leuk boek met extra’s om het gat een beetje op te vullen, dat deze serie achterlaat.

Legacy krijgt van mij 4/5 sterren!

Nu ga ik in een hoekje huilen met een boekenkater!

Meer recensies van Ellis van Zijll