Recensie Kraai en koninkrijk

Ellis van Zijll 17 juni 2021 Auteur
Ook op dit deel zien wij een kraai op de cover, die weer goed bij de titel past. Tussen zijn veren zien wij de torens van een stad. Zal de kraai alles overheersen?

Ik heb enorm genoten van de Grisha trilogie boeken van Leigh Bardugo. In die boeken leren we de Grisha wereld goed kennen en dit is essentieel alvorens je de Kraaien reeks gaat lezen.

Kraai en koninkrijk gaat verder waar List en leugens eindigde. De bende van Kaz probeert zich zo goed mogelijk staande te houden, nu ze al hun geld hadden gestoken in hun vorige missie. Ze rekenden op de grote beloning, die zij niet hebben gekregen. Het spel is echter nog lang niet uit en Kaz probeert met verschillende plannen te komen om wraak te nemen op de man, die hem bedrogen heeft.

Het boek begint spannend, maar verliest die spanning naar het middenstuk toe. Waar je in List en leugens echt toewerkte naar een grote missie en daarvan alles volgde, voelt Kraai en koninkrijk rommelig aan. Er gebeuren verschillende dingen en er wordt nog altijd constant van perspectief gewisseld. Dit maakt dat het boek nog rommeliger aanvoelt. Dit is ook de reden waarom ik maanden erover heb gedaan om het boek uit te lezen. Echter na de helft van het boek neemt de spanning weer toe en komt er echt weer een doel voor ogen. De personages kunnen weer doen waar ze goed in zijn en dit sleept je als lezer toch weer mee.

Het boek is dus weer echt een slow-read, maar de auteur weet de lezer weer goed op het verkeerde been te zetten. Er gebeuren regelmatig dingen, die je totaal niet had zien aankomen.

Het einde was wel het allerbeste gedeelte van het verhaal, al kan ik niet zonder spoilers verklappen waarom. Het geeft wel het gevoel dat er meer aan kan komen, terwijl de duologie toch is afgesloten. Ik hoop dat dit niet het laatste is wat we over Kaz en zijn bende zullen lezen.

Ik kan de duologie zeker aanraden als je de Grisha trilogie ook tof vond. Het is wel een must om deze eerste lezen, zodat je een goed idee hebt hoe de Grisha wereld in elkaar zit.

Kraai en koninkrijk krijgt van mij 4/5 sterren!

Meer recensies van Ellis van Zijll