Recensie De gevallen koning

Ellis van Zijll 06 juni 2021 Auteur
De Boekerij heeft niet alleen alle delen in de serie ook vertaald, maar heeft ook van elk deel een prachtige limited edition gemaakt. Deze heeft schitterende illustraties in elk deel en sprayed edges in bijpassende kleuren. Ook bevindt zich onder de stofomslag een prachtige indruk, passend bij de cover. De gevallen koning is hier dus geen uitzondering op en ik was blij dat ik ook dit deel in limited edition kon bemachtigen.

Deel 1, De wrede prins, had ik gelezen samen met een groep vlak na de release. Daarom moest ik lang wachten op het uitkomen van De gevallen koning. Toch stond het einde vol plottwists me nog vers in het geheugen.

Ik kan al meteen zeggen dat De gevallen koning me niet heeft teleurgesteld. Het heeft alles wat deel 1 ook heeft: de prachtige omschrijvingen van de Faerie wereld, de onverwachte wendingen, de onvoorspelbare personages en hier en daar een vleugje romantiek.

Het verhaal begint een tijdje na waar deel 1 is geëindigd en meteen voel en beleef je de benarde situatie waar Jude zich in bevindt. Uit alle macht probeert ze haar geheimen te bewaren en het land te heersen vanuit Cardan’s schaduw. Het is alles behalve makkelijk en al snel merk je dat niemand te vertrouwen is aan het Faerie hof. Als lezer word je zelf ook een beetje paranoïde en zoek je achter elk gesprek, dat je leest, wel iets. Ik vind het echt heel goed neergezet.

Er komt veel politiek voor in het verhaal, maar het is nooit zo ingewikkeld dat iemand die zich daar niet in interesseert het niet zou begrijpen. Jude’s redenaties worden altijd uitgelegd en zo kan de lezer alsnog alles begrijpen en volgen. Voor een verhaal met veel politiek en strategie leest het verrassend genoeg erg vlot weg. De meeste hoofdstukken zijn kort en worden soms ook opgedeeld in kortere scènes. Het boek heeft me geen moment verveeld en ook het einde verraste me weer net zo als bij deel 1.

Ik kan geen enkel nadeel benoemen aan het boek, maar wil wel vermelden dat ik niet denk dat het geschikt is voor mensen, die nog nooit fantasie hebben gelezen en dat willen uitproberen. Regelmatig word je om je oren geslagen met Faerie plaatsen en rassen en dit wordt niet altijd toegelicht. Ik denk dat The Folk of the Air-reeks geschikter is voor mensen, die al meerdere fantasie boeken hebben gelezen en bekend zijn met Fae wezens.

De gevallen koning krijgt van mij 5/5 sterren!

Meer recensies van Ellis van Zijll