Recensie Weerwolven van Waraine

Ellis van Zijll 20 april 2021 Auteur
Op de prachtig geschilderde cover zien we een figuur gehuld in een rode mantel. Hij draagt een fakkel bij zich, door het donkere bos en lijkt het houten huisje in de verte op het oog te hebben. Zou deze persoon kwaad in de zin hebben?

Het thriller genre is nog erg nieuw voor mij, maar dit weerhield me er niet van dit boek te lezen. Zelf ben ik gek op het Weerwolven van Wakkerdam spel en speelde ik dikwijls als de Verteller. Ik was reuze benieuwd hoe de auteur dit spel in het verhaal kon verwerken. Zeker omdat dit geen fantasy betreft, maar een verhaal dat zich in de “echte” wereld afspeeld.

Het verhaal begint met een introductie van alle personages als ze bij het huis arriveren. Hierdoor voelt het een beetje alsof je er middenin valt en er komen in een keer veel namen voorbij. Naarmate het verhaal vordert leer je iedereen goed kennen en is het makkelijk de personages uit elkaar te houden. Het zijn allemaal typetjes, die in geen velden of wegen op elkaar lijken. Toch besluiten ze om met zijn allen in het huisje te blijven. Hun eerste avond verloopt gezellig, tot ze een spelletje Weerwolven van Wakkerdam spelen.

Vanaf dat punt neemt het verhaal een andere wending en voelt het soms aan alsof er bovennatuurlijke krachten aan het werk zijn. Je kan goed merken dat de omgeving en de gebeurtenissen met de personages aan de haal gaan. Waar sommige eerst nog hun twijfels hebben of er nu wel of niet iets gaande is, geven zij zich uiteindelijk ook over aan hun angst. Het is de auteur goed gelukt om een duistere sfeer neer te zetten, al zien we die vooral in de tweede helft van het boek. Er valt als het ware een duister gordijn over de prachtige omgeving van Waraine(die ze ook heel mooi weet te omschrijven, ik zag het zo voor me.)

Het is haar ook gelukt om me een tijd op het verkeerde been te zetten in de whodunnit jacht. Later in het verhaal vallen er wel hints waaraan is te zien wie de dader is. De epiloog is dan ook niet perse heel schokkend, al eindigt deze wel op een hele duistere noot.

Ik heb dit verhaal in een oogwenk uitgelezen en sloeg het boek binnen twee dagen dicht. Hoewel ik me niet altijd kon inleven in de keuzes van de personages, was het een leuke en spannende reis en ben ik zeker benieuwd naar wat de auteur nog meer gaat schrijven in de toekomst.

Weerwolven van Waraine krijgt van mij 4/5 sterren en ik kan hem zeker aanbevelen aan lezers die iets spannends en vlots willen lezen.

Ik wil Eva heel erg bedanken voor het recensie exemplaar, dat ik mocht ontvangen en dat ik deel mag uitmaken van de blogtour!

Meer recensies van Ellis van Zijll