Boeiende non-fictie.

Els Lens 06 oktober 2019
Een zeer boeiend non-fictie boek over God, over Darwin, over vrijheid, feminisme, “werkbare onverschilligheid” en empathie.
Over “het geloof” versus “de Verlichting”.
En op het einde van het boek: jawel, kritiek op de Islam! (oei, oei)
Dat dit laatste al gewaagd is in onze maatschappij, wordt duidelijk als je leest hoe vaak de schrijver zich meent te moeten verantwoorden en hoe vaak hij er op drukt dat hij wel degelijk “links” is.
Hij is er zich van bewust dat hij op eieren loopt.
Het is tegenwoordig inderdaad zeer moeilijk om enige kritiek te uiten op de islamitische godsdienst, als je als “links” en “ruimdenkend” wenst te worden beschouwd.
Citaat:
“Grote groepen van vooral linkse mensen hebben de groei van het islamfundamentalisme niet gezien of steeds geminimaliseerd uit angst beschuldigd te worden van islamofobie. Islamcritici werden steevast in de rechtse hoek geduwd, ook als die kritiek zoals bij Vander Taelen (Lucas) vanuit een linkse, d.w.z. emancipatorische visie, gebeurt.”

Interessant vond ik de hoofdstukken over feminisme en over de positie van de vrouw in de islamwereld.
“De islam en het andere geslacht.
De moslimwereld is een patriarchale wereld. Wie de autobiografische boeken van Ayaan Hirsi Ali, Assita Kanko en Darya Safai leest, beseft hoe slecht het gesteld is met het lot van de vrouwen in de islam.” ….

Het boek bevat erg veel verwijzingen naar andere boeken, wat zorgt voor de nodige duiding.
Het zit goed in elkaar.

Meer recensies van Els Lens