Lentefeest!

Els Van Haute 18 april 2024
11 onder 35. De beste schrijvers. Samengesteld door: Marja Pruis.

We hebben er lang op moeten wachten maar hier is het dan: 11 onder de 35. Jawél: 11, in de plaats van 10. Een extraatje voor ons geduld ;)

Marja Pruis en ik hebben een gelijkaardige smaak merkte ik al – door haar recensies, inleidingen, nawoorden,…- dat maakt dat dit boekje helemaal mijn ding is; hoera! Vol geweldige schrijvers die ik ook zou hebben gekozen. Er is maar één minpuntje: 4 teksten zijn niet nieuw maar fragmenten uit eerder verschenen werk en daarvan las ik er al 3 (Lakmaker, Marsman en Rijneveld).

Maar er staat wel een nieuwe Nikki Dekker in. Yes! Dat verhaal alleen maakt het kopen van deze bundel meer dan de moeite waard. Dekker is mijn Nederlandse Nelson (Maggie): ik verslind alles van haar, hang aan haar lippen om geen woord te missen. Ontroerend, activistisch, slim, grappig en je denken opschuddend: daar hou ik van.

Van Thomas Heerma van Vos en Nadia de Vries las eerder nog niets maar daar heb ik nu wel veel zin in dankzij hun prachtige bijdrages. En in de nieuwe Gül heb ik nog meer zin.

Wat een fijne bundel. Een feestje dat de lente inluidt want dit is nog maar het begin: deze 11 mensen gaan nog zo veel moois voortbrengen; zin in. En als je ze nog niet kent: er ligt al een stapel vol moois klaar om in te duiken: verwen jezelf. Lees Pruis en haar kuikens!

Meer recensies van Els Van Haute