Rozig mooi!

Els Van Haute 21 oktober 2019
De vuurzeevlieg en andere dierenverhalen. Tekst: Toon Tellegen en tekeningen: Carll Cneut.

Tellegen, Cneut én een fikse scheut fuchsia: een boek dat mijn ogen, hart en ziel streelt, beginnende vanaf de cover. Wat een combinatie!

Blijkbaar was het een wens van Cneut om dierenverhalen van Tellegen te illustreren; ik ben zo blij dat die wens in vervulling mocht komen. De vuurzeevlieg is een pareltje (het verhaal én het boek). Op zichzelf zijn Toon en Carll al een feestje: samen zijn ze een vrolijke verjaardags-vuurzee. Ze tillen elkaar, zo mogelijk, naar een nog hoger niveau.

De vuurzeevlieg (voorheen het vuurvliegje), de wezel, de pad, ze stalen allemaal mijn hart. Omdat ze ontroerend zijn en inconsequent, omdat ze een spiegel zijn en daarnaast een wijze les. Tellegen slaagt er in om ons keer op keer te verrassen, verbazen en beroeren. Met dieren die verdrietig zijn, boos zijn, niet weten wat ze willen, niet zijn wie ze willen,… Ze schrijven onbesuisde brieven, bakken en eten te veel eikenwortel- en zoete bladeren-taart, klimmen in bomen en vallen er keer op keer uit. Ondertussen hebben ze veel liefde en geduld voor en met elkaar. Ze staan op, gaan weer slapen en ploeteren voort.
Net als wij, maar ook net iets anders en mooier. Want dat doet Tellegen: hij geeft alles een (weemoedig, hartverwarmend) zilveren randje, Cneut zorgt op zijn beurt voor kleur in donkere dagen.

Samen zorgen ze voor een schatkist van een boek, vol parels van verhalen, om te blijven koesteren. Of je nu jong bent of oud, met builen of met wratten. ‘Droog je tranen, gooi die spiegel weg en ga een eindje wandelen.’ Naar de boekenwinkel bijvoorbeeld, De Vuurzeevlieg wacht op je.

Meer recensies van Els Van Haute