Dood is ook cool!

Els Van Haute 11 maart 2024
Het dierendoodboek. Tekst en illustraties: Stern Nijland.

Oh wat een boeiend boek! Voor jong én oud. Er verschijnen zo veel boeken voor kinderen over dieren maar de dood blijft toch vaak een taboe. Niet in dit boek: het draait er volledig om.

Dood in al zijn facetten: eten en gegeten worden, rouw, schijndood, metamorfose, kannibalisme en zo veel meer. Heel actueel is het luik uitsterven en onnatuurlijke dood. Zonder expliciet met het vingertje te wijzen krijg je een inkijkje in hoe ons consumentisme nefast is voor veel dieren.

Hoewel het een boek is voor kinderen is het nergens te makkelijk: er staan extra weetjes in, moeilijke woorden en termen komen aan bod (én worden uitgelegd in onder andere een woordenlijst achternaan) én geen fenomeen wordt uit de weg gegaan. Dus ook niet de ijsberen papa’s die (soms) hun jong opeten.

De natuurgetrouwe en ook schattige tekeningen maken dit boek helemaal af.

Het dierendoodboek is een boek om te koesteren: je leert veel bij én je liefde voor de dieren, de natuur in zijn geheel, gaat alleen maar groeien! Mooi, mooi, mooi.

Meer recensies van Els Van Haute