Een tweede pad. Door Jodi Picoult.

Een nieuwe Picoult lees ik. Punt. Zonder enige twijfel. Er zijn schrijvers die geen slechte boeken schrijven omdat ze altijd een nieuwe versie van mijn favoriet boek maken, wat fijn is maar ook een beetje saai. Er zijn ook schrijvers die plots een andere weg inslaan en die weg blijkt dan niet meer mijn pad te zijn, heel jammer maar goed voor hen. En dan heb je Jodi: die steeds eenzelfde soort boek schrijft maar wel telkens helemaal anders én verrassend. Zij heeft me echt nog nooit teleurgesteld.

Een tweede pad is weer een enorm geweldig boek: verslavend, meeslepend, ontroerend, hart -beroerend, geest-aan-het-denken-zettend, leerrijk. Picoult heeft vele sterktes die in dit boek ook allemaal aan bod komen: ze schrijft meeslepend, al haar personages spatten levensecht van het papier, zelfs de nevenpersonages (zoals Win, die ik ook als vriendin zou willen), ze werpt morele dilemma’s op waar je je slaap voor laat en ze laat je samen met haar hoofdpersonages in een wereld duiken waar je enorm veel van bijleert (In Voor de wolven leerde ik meer over wolven dan ooit tevoren in mijn leven, daarna las ik al verschillende non-fictie boeken over wolven, allemaal aangewakkerd door Jodi). In dit boek duiken we onder in de wereld van de Egyptologie. Super boeiend. Vooral het Boek van de Twee Wegen sprak mij aan.

Dat en de titel geven al een beetje weg van de plot. Meer vertel ik er niet over, wegens spoiler gevaar. Hoewel dit boek zeker overeind blijft als je het einde al weet. Net omdat het zo een sterk meeslepend verhaal is, en (hoofdpersoon) Dawn zo een fascinerende vrouw is. Wie al eerder Picoult las weet dat haar boeken verrassende wendingen kunnen nemen, even dacht ik zelfs te weten welk pad we op gingen maar dat bleek dan toch weer helemaal fout gedacht, geweldig!

Dikke merci aan Jodi Picoult voor dit prachtige boek en de mooie uren die ik in de wereld van Dawn heb mogen doorbrengen. Ik kijk reikhalzend uit naar een volgend meesterwerk van haar. Een tweede pad staat al zeker in mijn top 10 lijstje van 2021!

Reacties op: Prachtig!

Een tweede pad - Jodi Picoult