Wordt steeds boeiender!

Elsa Bakker 18 augustus 2020
Zoals op de achterzijde van deze mooi uitgevoerde hardcover staat gaat dit tweede verhaal in de ‘Als je sterft trilogie’ inderdaad verder direct daar waar het eerste deel geëindigd is. De cover vind ik wederom aantrekkelijk ogen. In een prachtig met kaarsen verlichte hal staat een stel hand in hand richting de poort te kijken. Door de lichtjes en de wolken bovenin heeft het geheel een mystieke uitstraling en door het zachte kleurgebruik tegenover de ietwat donkere kleuren wordt het een geheel wat mij nieuwsgierig maakt naar het inhoudelijke verhaal.

De grote lijnen van het eerste deel waren mij bijgebleven waardoor ik gemakkelijk verder kon lezen in dit opvolgende deel. Ook nu bestaat de tekst uit een duidelijk leesbaar lettertype opgedeeld in hoofdstukken met ondertitels of korte bijpassende tekstjes. Het lijkt in zijn geheel wat meer in balans qua hoeveelheid hoofdstukken, alinea’s etc. Het voelt daardoor prettiger aan om lekker door te lezen en te pauzeren wanneer nodig.

“Het maakt niet uit hoe je je leven plant, soms loopt alles gewoon helemaal anders.”

De schrijfstijl lijkt mij te passen bij het Young Adult genre en bij de personages die een hoofdrol spelen in dit verhaal. Toegankelijke bewoording en vlot lopende zinnen zorgen voor een aangename leeservaring. En net als met het eerste deel had ik het boek binnen korte tijd gelezen. Dit verschilt uiteraard per lezer maar zo is mijn ervaring in ieder geval met ‘Als je bloeddruk daalt’.

“Zijn vinger raakt het pijnpunt. En pijn doet het.”

De personages komen voor moeilijke keuzes te staan wat verdieping geeft aan dit verhaal en mijn interesse vasthoudt als lezer. Tevens zorgt dit voor een aanwezig blijvende spanningsboog in het gehele verhaal, want wat gaan zij doen en wat voor gevolgen zal alles hebben. De karakters hebben grotendeels realistische persoonlijkheden waardoor het gemakkelijk is met hen mee te leven in alles wat zij meemaken.

“Je moet volledig kunnen vertrouwen op je teammaten en het zelfde ritme kunnen aannemen.”

Beide delen van de trilogie zijn tot nu toe leuke, gemakkelijk lezende boeken met een ligt serieus en leerzaam randje op het vlak van persoonlijkheidsontwikkeling. Ik vind het tot nu toe steeds boeiender worden juist doordat de personages een soort van opgroeien en ik ben benieuwd hoe het afsluitende deel van de trilogie zal zijn.

Lieve leesgroet, Elsa.

Meer recensies van Elsa Bakker