Fantastisch Fantasy verhaal!!!

Elsa Bakker 04 augustus 2020
Toen ik dit boek ontving sloeg mijn hart echt even een slag of wat over, want wat een prachtige uitgave is dit! Hardcover met stofomslag, goudkleurige op de snede en artwork aan de binnenkant, kortom ik ben verliefd! Uiteraard moest toen het inhoudelijke Fantasy verhaal mij ook nog gaan bevallen maar op de één of andere manier had ik daar wel vertrouwen in ;)

En dat vertrouwen bleek inderdaad volkomen terecht. Wat mij gelijk als pluspunt op viel aan de schrijfstijl is dat deze zeer gemakkelijk leest. Gezien het een Fantasy verhaal is had ik moeilijker leesbaar verwacht. Dikwijls loop ik er dan tegenaan dat ik erg moet wennen aan alle ingewikkelde namen van personages, locaties en “politieke” partijen. Maar met dit alles had ik totaal geen moeite bij dit verhaal. De proloog is haast een soort Harry Potter story begin, maar dan nog pittiger, en ik zat hierdoor gelijk volop in het verhaal.

“Op een lome zondagmiddag draalde een man in een lange, donkere jas voor een huis aan een door bomen omzoomde straat.”

Ook de kleinere illustraties bij het begin van ieder hoofdstuk en tussen de gehele tekst door zijn een lust voor het oog. Ik hou altijd heel erg van zulke details die laten zien dat er aandacht besteed is aan het gehele boek en niet alleen aan de inhoudelijke tekst. De landkaart voorin geeft je een beeld van hoe de eilanden van Elfhame zich ongeveer verhouden. Maar let wel het is niet voor niets de ‘kaart van de schuivende eilanden van Elfhame’. Wie weet zien we in het volgende boek ineens een hele andere lay-out.

“Zelfs als ik op wonderbaarlijke wijze beter dan hen zou kunnen worden, ik zal nooit een van hen zijn.”

De personages in ‘De wrede prins’ zijn voor mij intrigerend. Door wat er gebeurd wil ik ieder van hen leren kennen en is Jude gelijk mijn favoriet. Ze vecht, is koppig, geeft niet op en is tegelijkertijd ook onzeker en zoekende. Ze is menselijk en daardoor herkenbaar voor mij als lezer. Ook zijn de andere karakters in dit verhaal allemaal boeiend en interessant. Zeker is niet ieder van hen even aangenaam maar wel heeft ieder van hen absolute meerwaarde in het boeiend houden van dit verhaal en dragen zij bij aan de verdere zelfontplooiing van Jude, wat naar mijn idee de meerwaarde heeft in dit eerste verhaal.

“Jij hoeft niet kwaad te blijven omdat er zich anders een gapend gat van angst onder je voeten opent.’ Ik hou abrupt mijn mond, met die uitspraak verras ik mezelf.”

Het verhaal bevat vaart. Onder andere door de eerder genoemde personages en soepele schrijfstijl maar ook door wat er zich daadwerkelijk aan gebeurtenissen allemaal afspeelt. Geen moment had ik de neiging om het boek weg te leggen en wilde ik met alle liefde doorlezen als de tijd het had toegestaan. Wat mij betreft is dit echt een fantastisch boek, wat ervoor zorgt dat ik heel erg uitkijk naar deel twee.

Lieve leesgroet, Elsa.

Meer recensies van Elsa Bakker