Goed verhaal

EMBV 16 juni 2020
Een boek van eigen bodem en de kennismaking met het werk van Bernice Berkleef. Het is zeker geen verkeerde kennismaking. Bloedsteen is een boek dat zeker gelezen mag worden.

Het verhaal begint het verleden van Ella haar vader, het neemt ons mee naar de tweede wereldoorlog en een Jappenkamp. Daar wordt een beeld geschetst over de gruwelijkheden die daar plaats vonden en onder welke omstandigheden de gevangenen moesten leven. Meteen wordt dan ook duidelijk welk geheim de vader van Ella heeft.

Daarna maken we een sprong in het nu, als Ella van haar bed gelicht wordt en door de politie opgepakt wordt. De nachtmerrie van Ella begint. Kort na haar vrijlating neemt ze ons mee naar Jakarta waar het verhaal zich vervolgt. Ella belandt daar ook weer in een onaangename situatie.

Bloedsteen leest lekker vlot en het spanningsgehalte is van een goed niveau. Het is allemaal beeldend beschreven en je waant je dan ook in Jakarta. De personages komen goed tot hun recht. Het verhaal is natuurlijk fictie, maar sommige gebeurtenissen zijn zeker in het dagelijks leven zeer actueel, zoals corruptie in bepaalde landen, het uitbuiten van vrouwen en mensenhandel. Het einde is wat verrassend.

Een lekker boek om te lezen, het wordt nergens saai. De auteur weet goed de aandacht van de lezer vast te houden en nieuwsgierig te maken. Dat maakt dat je het boek niet kunt wegleggen en maar blijft door lezen. Zeker een aanrader.

Meer recensies van EMBV