Boeiend en educatief

EMBV 13 oktober 2021
Het nieuwe boek van Paul Rem ” Haagse Huizen van Oranje” geeft een mooi inkijkje in de paleizen van nu, de voormalige paleizen en de niet meer bestaande paleizen of huizen. Het boek maakt dan ook meteen duidelijk waarom Den Haag bekend staat als Hofstad. Door de eeuwen heen hebben er genoeg graven, stadhouders, koningen en koninginnen gewoond tot op de dag van vandaag. Haagse huizen van Oranje probeert een goed inzichtelijk beeld te vormen tussen de stad en de Oranjes. Om maar meteen met de deur in huis te vallen. Dat is zeer goed gelukt.

In het boek worden 40 bekende maar ook vele onbekende huizen door paleizenkenner Paul Rem besproken. Het boek begint echter met een stamboom van het Huis Oranje-Nassau. Een beknopte stamboom, die er ook zeer verzorgd uitziet. Het springt meteen in het oog. Het boek is opgedeeld in drie delen.

Het eerste deel gaat over de koninklijke paleizen zoals : Paleis Noordeinde, Paleis Huis ten Bosch. Bijzonder interessant is dat ook de paleistuinen en bijgebouwen besproken worden zoals : Paleistuin van Noordeinde, de Koninklijke stallen, het Kabinet van de Koning en ga zo maar door.

Deel 2 van het boek handelt over de voormalige paleizen van de Oranjes. En zijn in er genoeg : Stadhouderlijk Kwartier, Mauritshuis, Huis Bentick, Pageshuis, Paleis Lange Voorhout, Nieuwe Parklaan en zo zijn er nog veel te benoemen. Ook hier worden tuinen en bijgebouwen besproken. Zo leren we dat Koningin Wilhelmina gewoon in een huis 3 onder een kap gewoond heeft vlak na de oorlog.

Deel 3 gaat over de verdwenen paleizen zoals Huis Honselaarsdijk, Hof van Friesland, Koninklijke buitenverblijf de Ruygenhoek en zo zijn er nog wel enkele te benoemen. Ga ik niet doen, beter is gewoon het boek zelf te lezen en je kennis uitbreiden.

Het is een zeer educatief boek wat lekker vlot leest. Het boek gaat niet alleen over de huizen, maar als lezer kom je ook meer te weten over het interieur. De mooiste afbeeldingen komen voorbij. De bewoners van vroeger en nu worden aan de hand van een korte biografie ook beschreven. Tel daarbij de prachtigste afbeeldingen van de huizen, hun omgeving en je hebt een compleet overzicht van de Oranjes en hun huizen in de Hofstad.

Samengevat : Haagse huizen van Oranje is een zeer verzorgd boek. Of we het dan nu over de cover of inhoud hebben. Er is duidelijk met zorg en liefde aan gewerkt. Het boek is boeiend door de schrijfwijze van Paul Rem en daarnaast educatief. Bijna op iedere bladzijde leer je wel weer wat bij. Dat natuurlijk ook waarom het boek gelezen wordt. Haagse huizen van Oranje is zeker een aanrader voor wie van de Vaderlandse geschiedenis en / of het Koningshuis houdt. Het boek is zeer uitnodigend om de huizen eens van dichtbij te bekijken. Tijd om eens een dagje Hofstad te plannen.

Meer recensies van EMBV