Boeiende roman

EMBV 16 december 2019
Het litteken van Vossensteyn is een familieroman en dat is te merken ook. Veel herkenbare zaken komen naar voren in het boek. De hoofdpersonage Constance is het zwarte schaap in de familie. Ze kan niks goed doen en wordt overal schuldig aan bevonden. Gevolg: geen contact met moeder, zussen en broer.

Een ander thema in het boek is “schuldgevoel”. De Oma van Constance worstelt daar heel erg mee en lucht uiteindelijk haar hart bij haar kleindochter. Dit schuldgevoel legt de basis voor een hartverscheurend verhaal. Het is zo vlot geschreven dat je er helemaal in opgaat en wilt weten waar de Oma van Constance nu zo’n strijd mee heeft.

De roman wordt onderverdeeld in 10 hoofdstukken die alle worden aangeduid met een tijdstip in de week. Zo gaan we telkens met fragmenten van het heden naar het verleden. Zo volgen we de strijd van Constance met haar familie: gevoelens van haat, jaloezie, liefde, maar ook van schaamte, schuldgevoel. Dit alles is op een spannende manier verweven tot een verhaal waarvan je wilt weten of alles wel goed komt. Het boek is dan ook moeilijk weg te leggen.

Het litteken van Vossensteyn een boeiende roman waarin veel dingen gebeuren zonder dat het storend of ongeloofwaardig wordt. Dat is een kunst van schrijven. Het boek is absoluut een aanrader!

Meer recensies van EMBV