Goede Thriller

EMBV 12 augustus 2020
Aan de oevers van een rustige fjord in Noord-IJsland wordt op een heldere zomernacht een man brutaal doodgeslagen. De verblijfplaats van het slachtoffer staat vermeld als Siglufjörður, dus de politieagenten van deze stad, Ari Thór en Tomás, worden gevraagd om te helpen bij het onderzoek naar vermoedelijke moord.

Ari Thór en Tomás reizen door IJsland om de kennissen van de dode man te interviewen. Ze zijn niet de enigen die dat doen. Een Journaliste, Isrun, heeft ook veel belangstelling voor de zaak. Ze reist naar het noorden in de hoop geheimen te ontdekken die haar in staat zullen stellen het respect van haar collega’s op de redactiekamer terug te winnen. Alle drie ontdekken ze al snel dat de man verwikkeld is in duistere zaken, waarvan de details om een schokkende reden geheim worden gehouden door zijn kennissen.

Dit is het tweede boek in de Dark Iceland-serie van de auteur en speelt zich twee zomers na Sneeuwblind af. Echter, de titels zijn ook goed los van elkaar te lezen. De titel is ontleend aan het feit dat een vulkaan (met de prachtige naam Eyjafjallajökull) is uitgebarsten in het zuiden van het eiland; de wolken die de hoofdstad Reykjavik overspoelen.

Tal van onverwachte wendingen met een uitzonderlijke plot en verhaallijn. De personages zijn erg sterk en goed opgebouwd. Je voelt met eenieder van hun een band.De sublieme schrijfstijl van Ragnar levert dan ook een spannend verhaal op. Tegen het einde komen alle puzzelstukjes perfect samen. Tevens wordt de IJslandse sfeer die door het hele verhaal zeer goed overgebracht. Je hebt als lezer het gevoel echt in IJsland aanwezig te zijn. Dit was mijn eerste boek van Ragnar Jonasson en het zal zeker niet mijn laatste zijn.

Meer recensies van EMBV