Mooi stukje geschiedenis

EMBV 23 oktober 2020
Kasteel de Boekhorst, een voor mij totaal onbekend kasteel. Ja je kunt nu eenmaal niet alles weten. Hoe leuk is het dan als er een boek op je pad komt die het onbekende beschrijft. Dat is nu het mooie van boeken lezen. Je leert telkens bij. Dus hoezo lezen saai? Het verbreed alleen maar je horizon.

Het boek bevat het ontstaan van het kasteel en zijn bewoners. Een adellijke familie : Van den Bouckhorst of Van der Boekhorst, een oud Hollands adellijk geslacht, dat uitstierf in de zeventiende eeuw. Boudewijn van Noordwijk werd in 1273 door graaf Floris V van Holland beleend met de versterkte edelmanswoning “Boekhorst”, welke even ten noorden van Noordwijkerhout was gelegen.

Het gaat te ver om alle bewoners en verwanten hier allemaal te benoemen. Daarvoor moet je gewoon het boek lezen. Er zitten zeker interessante namen tussen. Je merkt als lezer dat er een goede research is gedaan naar het hoe en wat. Het boek leest redelijk gemakkelijk weg. Weinig omslachtig gedoe. Elke pagina bevat de nodige noten en bronweergave. Daarnaast bevat het boek ook de nodige prenten van het kasteel.

De wapenschilden worden ook niet vergeten, dus daar is een lijst van weergegeven net als een lijst van de personen die een rol gespeeld hebben rondom dit kasteel. Samengevat : Een knap staaltje werk dit boek. Een mooi naslagwerk. Het onbekende krijgt nu een “gezicht”. Voor de geschiedenis liefhebbers zijn deze boeken een juweeltje, want wat is er nu mooier dan je kennis weer te verbreden? Boek is een must read/ have voor de echte liefhebber.

Meer recensies van EMBV