Prachtige architectuurgeschiedenis

EMBV 24 november 2021
Monumentaal is zelf ook een monumentaal boek. Groot, zwaar en lekker stevig. Het boek heeft dan ook een groot wow gehalte. De foto’s spetteren van het boek af. Deze foto’s zijn afgedrukt op prachtig papier, wat ze letterlijk en figuurlijk meer glans geeft.

De inhoud is prachtig, boeiend en ja weet ik al niet meer. Zoals de achterflap ( wat klinkt dat raar bij zo een prachtig boek) al vermeld het wordt in chronologische volgorde weer gegeven. Van heel oud tot de recente monumenten. Het boek begint uiteraard met inleiding over gebruik boek etc. Daarna volgt een tijdreis door de eeuwen en stijlen van de architectuur heen. Denk daar bij aan de Stonehenge in het Verenigd Koninkrijk tot aan het Louvre van Abu Dabi. Daartussen liggen natuurlijk ook de mooiste monumenten. Zo reizen we door Europa, Verenigd Koninkrijk, Afrika, Midden Oosten, Amerika, Zuid- Amerika en Azië. Welk monument ook besproken wordt, het is stuk voor stuk zeer uitnodigend. Je wilt het eigenlijk allemaal wel met eigen ogen aanschouwen.

De monumenten in het boek worden aan de hand van een korte tekst beschreven en verder moeten gewoon de foto’s het werk doen. De tekst mag dan kort zijn, het bevat genoeg informatie over het besprokene monument. Als je meer wilt weten is daar natuurlijk altijd nog het internet. Het is niet te doen allemaal voorbij komende monumenten te benoemen. Maar het moet gezegd worden, stuk voor stuk zijn ze interessant. Daarmee bedoel ik interessant over hoe, wat en wanneer.

Monumentaal – De wereldgeschiedenis in 168 monumenten is een boek die iedere geschiedenisliefhebber op de plank zo moeten hebben staan. Niet alleen vanwege de prachtige foto’s, maar ook vanwege het boeiende en leerzame verhaal er achter. Een boek wat handig is om er snel even op na te slaan. Monumentaal brengt gebedshuizen, tempels, kastelen, paleizen, muren en torens samen uit meer dan 10.000 jaar architectuurgeschiedenis.

Meer recensies van EMBV