Citaten van Beatrix

EMBV 02 maart 2024
Een boek van ruim tien jaar geleden : Wij, Beatrix- Beatrix in eigen woorden”. Een titel waarbij je denkt en hoopt nog iets meer over Beatrix te ontdekken.. Het is grotendeels een boek vol citaten, korte en lange…. Citaten van toen nog Koningin Beatrix uit de Troonredes, kersttoespraken, speeches tijdens staatsbezoeken etc.

Citaten lezen is geloof ik een kunst op zich.. Als ik zelf een citaat lees, heb ik de neiging meer over het gehele verhaal te willen weten. Dat gebeurde dus ook bij dit boek. Het zijn citaten die de auteur waarschijnlijk persoonlijk aansprak. Maar soms is er maar een enkele zin te lezen en ja dan heb ik zo iets wat is de boodschap van het verhaal.

De subtitel zegt ” Beatrix in haar eigen woorden”… Ik geloof dat dat niet helemaal het geval is. Citaten uit de Troonredes om maar een voorbeeld te noemen… Die worden toch door de Minister President geschreven en het Staatshoofd mag die dan voorlezen. Hij of zij kan er een kleine persoonlijk verwoording aangeven, maar daar blijft het bij…. De kersttoespraken die hebben wel een persoonlijk tintje, maar of je daardoor een beter beeld van Beatrix krijgt wat betreft haar karakter? Minimaal denk ik zo.

Het is jammer dat de gebruikte citaten wat betreft jaartal door elkaar heen lopen. Het vliegt echt van de hak op de tak wat jaartallen betreft. Een mooie chronologische volgorde had mooier geweest, om zo een goed beeld te scheppen wat er in die 33 jaar van de regeerperiode van Beatrix speelde… In juiste volgorde….

Kortom : Een aardig boek met al dan niet uitspraken van Beatrix, maar met de vraag wat is de meerwaarde van dit boek?

Meer recensies van EMBV