Intrigerend!

Erika 12 oktober 2019
Dit boek intrigeert vanaf het begin. Het is mooi geschreven, de zinnen lopen prachtig en nergens wordt het sentimenteel. De personages komen stuk voor stuk tot leven, zo goed zijn ze uitgediept, zonder dat De Jong in eindeloze beschrijvingen verzandt.

We hebben te maken met gelegenheidshuwelijken, verborgen lesbische relaties – niet alleen verborgen, maar ook niet-benoemd, maar wel degelijk aanwezig. Eens te meer worden we met de neus op het feit gedrukt hoe anders daarmee wordt omgegaan in verschillende tijden, maar ook hoeveel van de schroom daarover nog steeds bestaat.

De sprongen van 80 jaar heen en weer in het leven van Elza en Wander zijn fascinerend. Zonder er veel woorden aan vuil te maken, zorgt De Jong er toch voor dat je als lezer precies geïnformeerd bent waar en over wie het gaat. We komen in één klap terecht in de gevolgen van wat er 80 jaar geleden gebeurd is, maar wat dat dan is? Daar moeten we echt een tijdje op wachten. Intussen zitten onderhuids steeds speldenprikjes, suggesties, waardoor je al maar nieuwsgieriger wordt en moet blijven doorlezen. De Jong houdt je met zachte hand bij de les.

Ik heb het idee dat er in werkelijkheid méér verbijstering, ontzetting en verrassing zou zijn als familieleden die voor elkaar volslagen onbekend zijn, elkaar ontmoeten en met een familiegeheim moeten dealen. Meer dan in dit boek naar boven komt. Dat stukje gaat wel erg gemakkelijk, ook hoe men binnen een paar uur al met elkaar om lijkt te gaan.

De titel heeft me erg doen twijfelen. Die deed me zo denken aan een Bouquetboek, of aan bladen zoals ‘Mijn geheim’, dat dat me er eerst van weerhield om het te kopen. Maar daar had ik niet bang voor hoeven zijn, bleek eigenlijk al direct. Gelukkig heb ik mijzelf de kans gegeven om dit geweldige boek te lezen!

Boeiend tot het einde, al is de plot natuurlijk niet geheel onverwacht. Maar dat geeft niet, het is ten slotte geen thriller. Er zijn meer boeken van Carla de Jong en ik wist dat niet. Nu wel, ik ga ze lezen!

Meer recensies van Erika