Een betere wereld begint met een kunstenaarsmindset

Erna 22 december 2020
In ‘Het is aan ons’ vertelt Merlijn Twaalfhoven met een enorme passie en overtuiging over uiteenlopende voorstellingen die hij over de hele wereld heeft gegeven. Rode draad in deze voorstellingen is steeds geweest om juist de regels van de geijkte wereld los te laten. Zoals hij zegt: ‘Het was een bevrijding om de concertzaalregels los te laten… Na een van deze experimenten kreeg ik mijn grootste compliment ooit. Het was geen vijfsterrenrecensie, … Ik kreeg mijn grootste compliment toen een onbekende me vertelde dat hij na een concert van mij naar huis fietste, een geluid hoorde vanaf een balkon dat verrassend samenklonk met een passerende tram. Zijn eerste gedachte was: hoort dit er ook nog bij?’
Om een kunstenaarsmindset te ontwikkelen, moet je juist de regels omzeilen. Door te waarnemen, voelen, denken en maken, ontstonden Twaalfhovens beste voorstellingen. Het betrekken van gewone mensen in onmenselijke situaties waar hij heeft opgetreden, gaf datzelfde publiek de kracht die ze op dat moment nodig had. Door samen hetzelfde visioen na te jagen, ontstond heel even een betere wereld.
Als we allemaal gezamenlijk dat visioen najagen en er voor gaan, kunnen we de wereld zeker een stuk aantrekkelijker maken. De bevlogenheid waarmee Merlijn Twaalfhoven daarover vertelt, maakt dat je er vandaag al mee begint.

Meer recensies van Erna