Wanneer komen we nu eindelijk in actie?

Erna 28 oktober 2019
In Holy Trientje, zo belooft de flaptekst, lezen we over zuster Trientje en haar heilige missie: alle atoombommen de wereld uit. De non formeert een internationale groep gelijkgestemden waarmee ze een nucleair complex wil binnendringen. Blijven we onverschillig, vraagt Trientje, of komen we eindelijk in actie?
Diezelfde vraag komt op bij het lezen van het boek. In deel 1, welke de helft van de roman beslaat, worden de personages voorgesteld. Vier verhalen waar kernrampen, kernproeven en de actie daartegen centraal staan. Regina gaat op bezoek bij zuster Kathleen, een Amerikaanse non, die de inspiratiebron van zuster Trientje is. Vervolgens Yoshida, slachtoffer van de kernramp in Fukushima en Bonnie, die lijdt onder de gevolgen van de geheime kernproeven op de Marshalleilanden. En passant wordt Hansje in de strijd geworpen, ver familielid van Trientje, die haar slechte huwelijk ontvluchtte door op te staan voor de rechten van vrouwen. Behalve de nare gevolgen van kernrampen, proeven en dergelijke, hebben de personages nog één ding gemeen: de meest uiteenlopende narigheid valt hen ten deel. Verkrachtingen, slecht huwelijk, scheidingen en zelfs een demente vader met doodswens, die hiervoor geen wilsbeschikking heeft kunnen tekenen. En dat alles wordt tot in den treure toe herhaald.
In deel 2 komen alle personages bij elkaar en in actie, althans, dat zou je verwachten. Inmiddels is iedereen naar Nederland verhuisd, met nog meer persoonlijke ellende als gevolg. Helaas voor Yoshida en Bonnie is Nederland een bron van ellende. De verschillende vloekende en tierende personen om hen heen, maken het hun toch al zware leven niet gemakkelijk. Vraag blijft: wanneer komt non Trientje eindelijk in actie? Pas in de allerlaatste hoofdstukken, waarvoor eerst nog een karikatuur van een aan alcohol verslaafde oude advocaat op het toneel verschijnt, komt Trientje in actie. Vasthoudend aan haar Lief Heertje, welke door de herhalingen bloedirritant is geworden, besluipt zij in slechts zes pagina’s eindelijk haar doel. Einde actie. O nee, een epiloog volgt met uitleg over de gevolgen van de actie. Verwachtingen enorm bijstellen om door dit boek door te komen.

Meer recensies van Erna