Intrigerend familieverhaal met kunst in de hoofdrol

EsselynJonk 06 september 2021
Het boek ´jonge vrouw in blauw bij avondlicht´ vertelt de verhalen van Hannah en haar oma Evelyn. Ze wonen beiden in Berlijn en Hannah komt iedere week bij haar oma langs. Op gegeven moment ontdekken ze beiden dat hun familie recht heeft op eerherstel. In de tweede wereldoorlog blijkt dat allerlei schilderijen zijn ontvreemdt door de nazi´s. Een van de schilderijen: jonge vrouw in blauw bij avondlicht van Vermeer.

Het boek vertelt de zoektocht en levensverhaal van Hannah, haar moeder, Evelyn en haar moeder. Het verhaal is een prachtige familiegeschiedenis gespekt met moeilijke moederliefde, het vinden van een thuis, het op waarde schatten van familie en discriminatie. De tweede wereldoorlog is als een rode draad door het verhaal verweven en het begin van de zoektocht, maar het boek biedt meer. Het gaat over ingewikkelde romances, verloren gewaande vriendschappen en nieuwe vriendschappen.

Schröder schrijft korte hoofdstukken die makkelijk weglezen. De verhaallijn zit vol met emoties waardoor je je kan inleven met de personages, ook al hebben ze geen makkelijk karakter. De cover van het boek is een plaatje en dat is al bijna de moeite waard om het boek te lezen. Ik heb het boek vier sterren gegeven (van de vijf), want het eind is naar mijn mening niet helemaal bevredigend. Desondanks smaken de verhalen van Alena Schröder naar meer, en ben benieuwd wat er nog meer in het vat zit.

Meer recensies van EsselynJonk