Hartverscheurend overlevingsverhaal van een Hongaars meisje in Auschwitz

EsselynJonk 26 april 2022
Met de Hebban Leesclub heb ik het boek ´Lily´s Belofte gelezen´. Erg leuk om te doen en weer even geleden.

De titel is eigenlijk al een enorme spoiler van hoe het verhaal zich ontwikkelt: "Lily's belofte. Hoe ik Auschwitz overleegde en na 75 jaar de familie vond van de soldaat die me bevrijdde".
Het verhaal vertelt de familiegeschiedenis van Lily en hoe zij als Hongaarse jood met haar familie eerst uit haar huis wordt verdreven, dwangarbeid moet verrichten en uiteindelijk op een trein naar Polen wordt gezet. Schrijnendste van dit verhaal is dat dit allemaal plaatsvindt in de laatste maanden van de tweede wereldoorlog.

Het is een boek van een meisje die een geboren leider is, gedwongen wordt snel volwassen te worden en te overleven. Het is een biografisch boek, die vol staat met mensonterende en inhumane anekdotes. Het is ook, ondanks alle ellende, een boek van hoop. Lily overleeft de oorlog, en via een populair twitterbericht van haar achterkleinzoon komt ze in contact met de familie van de soldaat die haar 75 jaar geleden heeft bevrijd.
Het boek bestaat uit 4 delen: een introductie van haar achterkleinzoon Dov, Lily in WO II, het twitterbericht en ontmoeting met familie en Lily na WO II. Ik vond het Lily in WO II het interessantst om te lezen.
Iedere keer leer je weer nieuwe dingen over de tweede wereldoorlog. Ik heb dit boek met veel fascinatie gelezen en het heeft mij ontroerd.

Toch geef ik het boek 4 sterren, omdat er naar mijn idee te veel verschil zit in het verhaal en de opbouw van het boek.

Meer recensies van EsselynJonk