Geslaagd debuut!

EsselynJonk 16 september 2020
Het boek de Tussenzus van Vincent Kortmann beschrijft het verhaal van Tommie, 19-jaar en vroegtijdig gestopt met zijn middelbare school. Hij wordt gevraagd om mee te helpen bij het schrijven en produceren van een schooltheaterstuk en aan de hand van die gebeurtenis neemt de auteur je mee.

Tommie heeft een vader die senator is waardoor hij geen tijd heeft of maakt voor zijn zoon. Zijn moeder is overleden toen hij jong was en door een gekke samenloop van omstandigheden woont zijn stiefzus (of tussenzus) Cleo ook bij hem in huis. Tommie zit in de knoop met zichzelf maar wil dit niet onderkennen waardoor je merkt dat hij zijn gevoelens wegduwt. Cleo is een radicale klimaatstrijder en heeft zo haar meningen en opvattingen over wat mensen doen en steekt dit niet onder stoelen of banken.

Het boek leest vlot en het is op fijne manier geschreven, het verhaal is origineel. Waarom drie sterren? Ik merk dat ik het lastig vind om sympathie te voelen voor Tommie. Hij heeft het lastig, voelt zich onbegrepen, weet niet wat hij wil, maar ik voel niet met hem mee. Daarnaast was ik verrast door het einde, naïeve lezer als ik ben, zag ik dit totaal niet aankomen en voelt het voor mij te zwaar aangezet en ietwat overdreven.
Toch ben ik benieuwd wat er nog meer in het verschiet ligt van Vincent Kortmann, het is een heerlijk boek om tussendoor te lezen en het smaakt, voor mij, naar meer.

Meer recensies van EsselynJonk