Ga mee naar Bombay!

EsselynJonk 18 oktober 2023
Met een clubje Hebban-lezers zat ik in de leesclub voor het boek 'Dagboek uit Bombay' van Hedwig Meesters. Een roman die zich afspeelt in Bombay. Het boek bestaat uit twee verhaallijnen die elkaar raken. De eerste verhaallijn is het verhaal van Isabel. Zij gaat op zoek naar familie in Bombay en is in de tussentijd het dagboek van Felicity tegengekomen, haar oma. Felicity wordt verliefd op een Indiër, Arshan, en niet iedereen vindt dit een even goed idee in 1938.

Beiden verhaallijnen hebben met elkaar gemeen dat het sterke, ietwat eigenwijze vrouwen betreft. Ze nemen hun eigen beslissingen en luisteren wel naar anderen, maar maken hun eigen afweging.
De schrijfstijl van Hedwig Meesters is erg prettig: korte zinnen, vlot geschreven en waar nodig doorspekt met details zodat je je soms echt in Bombay waant. Je leert over de verschillen tussen India onder Engels bewind en India nu , met soms een vleugje feminisme.

Uiteindelijk had ik het boek in no-time uit en heb ik mij er ontzettend mee vermaakt. Desondanks scoor ik het boek drie sterren. Ik had graag een verdere verdieping van de personages in het boek gezien, wellicht had ik ze daardoor meer gemogen dan nu. Ik heb niet het gevoel dat ik graag met Isabel of Felicity een kop koffie ergens zou gaan drinken. Ook maken de hoofdpersonages keuzes die ik zelf niet had gemaakt. Ik zou bijvoorbeeld niet halsoverkop voor een man naar de andere kant van het land vliegen. Graag had ik ook iets meer willen leren van de onafhankelijkheidsstrijd van de Indiërs, maar dat is persoonlijke interesse.

Als je een boek zoekt wat je in 2 of 3 dagen uitleest en toch wat exotische sferen wilt oproepen om je heen, is dit boek een aanrader!

Meer recensies van EsselynJonk