Geniale roman met verrassend einde

Eus Wijnhoven 28 juli 2019
In het begin van de opkomst van internet maken Andrei, Antero, Aurora en Emiliano in 1999 furore met hun digitale literair magazine OrangoTango. Met name Andrei Dukelsky, Duque, vindt daarbij zijn roeping: het schrijven van verhalen en uiteindelijk romans. De vier vrienden verliezen elkaar uit het oog nadat hun magazine ter ziele is gegaan. Andrei groeit uit tot een veel gelezen auteur, Antero wordt succesvol reclamemaker, Aurora een biologe die de wereld probeert te redden en Emiliano journalist. Sporadisch vernemen zij nog van elkaar, toevallig, via facebookberichtjes bijvoorbeeld. Als Andrei wordt doodgeschoten, komen de anderen naar Porto Alegre om diens begrafenis bij te wonen. Ze hebben elkaar bijna vijftien jaar nauwelijks gezien. Daarbij blijkt dat hun onderlinge band al die tijd sluimerig aanwezig was en nu weer volop de kop opsteekt.

'Twintig over twaalf' is geschreven in lange hoofdstukken, eerst vanuit het perspectief van activiste Aurora, vervolgens door dat van schuinsmarcheerder Arento en ten slotte door dat van aangewezen biograaf Emiliano. Via hun woorden leren we hen kennen, maar ook wat er zich in het verleden onderling heeft afgespeeld. Tegen wil en dank raken de levens van de drie weer even met elkaar vervlochten, een enkele keer met grote gevolgen. Na de begrafenis kunnen Aurora en Arento weer hun dagelijkse leven oppakken, voor Emiliano begint het echter pas. Duque heeft er namelijk alles aan gedaan de sporen uit zijn verleden te wissen. Helaas is internet een meedogenloos medium en via allerhande trucs om wachtwoorden te achterhalen, opent zich voor Emiliano het beeld van een man zoals hij hem nooit heeft gekend. Dat laatste leidt tot een verrassend (hulde!) einde.

Zoals iedere auteur heeft ook Galera geput uit zijn eigen historie. In het korte curriculum vitae op zijn website schrijft hij: “Van 1996 tot 2001 publiceerde ik op internet verhalen en andersoortige teksten, van die vijf jaren waren mijn drie jaren als columnist van het e-zine Cardosonline (COL) de belangrijkste.” Piet Janssen - ook dank voor de quote - heeft een uitstekende vertaling verzorgd van dit knap geconstrueerde verhaal waarin de ontwikkeling van ict een rol speelt. Tevens is het een boek dat biologen zal inspireren en wellicht uitdagen tot het doen van onderzoek. Kunnen zij die noodzakelijke bijdrage leveren om onze planeet te redden? Of dat Aurora zal lukken, valt te betwijfelen.

Meer recensies van Eus Wijnhoven