Als Phoebe en Will elkaar ontmoeten op een elitaire Amerikaanse universiteit krijgen ze al snel een relatie. Beiden kampen met een groot gemis: Phoebe geeft zichzelf de schuld van het fatale auto-ongeluk van haar moeder, terwijl Will worstelt met de leegte die hij voelt nadat hij afstand nam van zijn geloof. De zekerheid die geloof met zich meebrengt is hij kwijt.

“Quote van Will: Als ik Christus spuugzat was, dan was het omdat ik tegen mijn wil nog steeds van Hem hield, dat verzonnen spook om wie ik nog altijd rouwde alsof Hij echt had bestaan.”(p.45)

Gekweld door haar verlies en schuldgevoelens sluit Phoebe zich aan bij een religieuze groepering op de campus, geleid door een charismatische oud-student met een twijfelachtig verleden en radicale opvattingen. De Jejah-sekte. Als de groep een aanslag pleegt en Phoebe verdwijnt, stelt Will alles in het werk om te achterhalen wat er gebeurd is.
De auteur introduceert drie vertellers Will, Phoebe en John Leal. Maar eigenlijk wordt het verhaal vanuit deze perspectieven verteld zoals Will ze zich voorstelt. Hierdoor zorgt R.O. Kwon dat je als lezer ruimte krijgt voor interpretatie.
Will, die zijn vertrouwen in god en zijn plan voor zijn leven heeft verloren, zijn vriendin Phoebe, die haar vertrouwen in haar pianotalent en haar moeder verloor, en John, de raadselachtige sekteleider wiens cultus Phoebe begint te volgen. Ik hield van de manier waarop dit werkte en ik ben dol op de extra interpretatie laag die hierdoor ontstond. Phoebe is voor alle doeleinden Will zijn drommeisje maar RO Kwon laat de lezer nooit vergeten dat hij haar bouwt op een manier die bij hem past, zonder veel aandacht voor de persoon die ze werkelijk is.
Vuurgeesten is een roman die tot nadenken stemt, een boek waar je nog lang over nadenkt nadat je het hebt uitgelezen. Rouw drijft ons naar religie. Waar houd geloof op en begint sektarisme. , maar wat als dat geloof verandert in iets monsterlijks?
Een antwoord op deze vraag kan door iedere lezer anders geïnterpreteerd worden.
Tijdens het lezen van de roman komen er zoveel vragen naar boven dat vind ik echt de kracht van de roman. Zoals bijvoorbeeld Dat we nooit echt kunnen weten waarom sommige mensen zich zo volledig overgeven aan datgene waarin ze (willen) geloven.
R.O. Kwon werkte 10 jaar aan haar debuut “vuurgeesten”, er moesten eerst 20 versies geschreven worden vooraleer ze tevreden was met het resultaat. En wat voor resultaat, je ondervindt als lezer de passie van R.O. Kwon voor proza.

Reacties op: Je ondervindt als lezer de passie van R.O. Kwon voor proza.

Vuurgeesten - R.O. Kwon